به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی-گرگان، اولین جلسه تدوین نقشه راه شیلات استان با حضور معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رئیس و معاونین مرکز، رئیس پارک علم و فناوری، معاون صید و بنادر اداره کل شیلات و نماینده اداره کل دامپزشکی استان در سالن جلسات مرکز برگزار شد.
در این جلسه حافظیه معاون پژوهش و فناوری موسسه که به صورت مجازی در جلسه حضور داشت، در خصوص اهداف تشکیل کارگروه توضیحاتی ارائه کرد و گفت: موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در دو استان چهار محال و بختیاری و کهکیلویه و بویراحمد به صورت پایلوت، نقشه راه شیلات را با همکاری نمایندگی شیلات دو استان تدوین و اجرایی کرده است. با توجه به پتانسیل های بسیار زیاد استان گلستان از جمله سایت میگوی گمیشان، سواحل کم عمق، ماهیان گرمابی، سردابی، خاویاری و زینتی، صید و صیادی و بازسازی ذخایر، تدوین نقشه راه می تواند ضمن برنامه ریزی منظم و دقیق، دستگاه های مرتبط را با هم همسو کرده و تمام توان استان را در این راستا بکار گیرد.
در ادامه حسینی معاون پژوهشی مرکز، گزارش کوتاهی از وضعیت فعلی تولید، صید و موضوعات اکولوژیکی مرتبط با شیلات استان، چالش ها و راهکارهای برون رفت از آن ارائه کرد. سپس پاکنژاد رئیس پارک علم و فناوری استان، درخصوص همکاری های همه جانبه پارک بیان کرد: شرکت های دانش بنیان مرتبط با صنعت شیلات می توانند در راستای حل مشکلات یاری کنند. وی، برگزاری رویداد استانی کارآفرینی و ایده را پیشنهاد داد. یحیایی معاون صید و بنادر اداره کل شیلات، نیز ضمن قدردانی از برگزاری جلسه درخصوص مشکلات صید و صیادی و بازسازی ذخایر توضیحاتی ارائه داد و لزوم اجرای برنامه های توسعه ای را تامین اعتبار کافی دانست و گفت: در این راستا استانداری می تواند در حل مشکلات، نقش کلیدی داشته باشد. میقانی از کارشناسان اداره کل، نیز درخصوص مشکلات صنعت پرورش ماهیان سردابی توضیحاتی داده و گفت: هزینه های تولید و قیمت تمام شده پرورش آبزیان درحال نزدیک شدن به قیمت فروش است که می تواند بر تولید تاثیر نامطلوبی بگذارد. بنابراین تدوین نقشه راه می تواند برنامه ای اجرایی را در اختیار استان قراردهد.
در ادامه، فکوری نماینده اداره کل دامپزشکی استان، درخصوص مشکلات بهداشتی در مزارع پرورش توضیحاتی داد و عنوان کرد: در خصوص کشت دوم در سایت میگوی گمیشان و کشت توام ماهی و میگو در مزارع پرورش میگو باید با احتیاط بیشتری برنامه ریزی شود که در این راستا دامپزشکی به منظور همکاری در تدوین نقشه راه شیلات استان آمادگی کامل دارد. فاضل رئیس بخش اکولوژی مرکز تحقیقات، نیز درخصوص خلیج گرگان، تالاب های 4 گانه بین المللی گمیشان، آلاگل، آجی گل و آلما گل و نقش آنها در جذب توریست توضیح داد. در پایان آقایی مقدم رئیس مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی-گرگان گفت: در راستای تحقق نقشه راه از تمام ظرفیت های استان از جمله نمایندگان مجلس و استاندار استفاده خواهد شد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code