به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان_ بندرعباس، جلسه ای با حضور محمود حافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رئیس، معاونین و محققین پژوهشکده برگزار شد. ابتدا مرتضوی، رئیس پژوهشکده، ضمن خوشآمدگویی، مروری بر مهمترین رسالت های تحقیقاتی پژوهشکده و ارتباط با سازمان های اجرایی و بهره برداران داشت. در ادامه لیلی محبی، معاون پژوهشی پژوهشکده گزارش مبسوطی از عملکرد پژوهشی شش ماهه اول سال 1402 ارایه کرد. وی رویکردهای پژوهشی و ترویجی پژوهشکده را در سال جاری در شش محور ذیل نام برد.
-اجرای اولویت های پژوهشی ابلاغی به پژوهشکده در سال 1402
-اجرای پروژه های مشتری مدار
-پیگیری فعالیت های تحقیقاتی مرتبط با رونمایی از دستاوردهای پژوهشی سال 1402
-پیگیری راه اندازی مرکز رشد
-تقویت ارتباطات با سازمان های اجرایی/ تحقیقاتی داخل و خارج موسسه/ بخش خصوصی/ تعاونی های صیادی
-ترویج یافته های علمی مستخرج از پروژه های تحقیقاتی خاتمه یافته
-ارتقاء و تجهیز زیرساخت های آزمایشگاهی  
وی تعداد پروژه های تحقیقاتی جاری و در فاز گزارش نویسی پژوهشکده را 43 عنوان اعلام کرد که 22 مورد آن از ابتدای سال جاری در کمیته علمی فنی موسسه مصوب شده است.  از میان طرح و پروژه های مذکور، 47 درصد دارای برنامه راهبردی امنیت غذایی، 25 درصد منابع طبیعی آب و خاک، 19 درصد تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی، و 9 درصد آموزش و ترویج و مدیریت، اقتصاد و اجتماعی می باشند و 66 درصد از تعداد کل طرح و پروژه ها، مشتری مدار و در قالب قراردادهای پژوهشی تامین اعتبار می گردند.
محبی در ادامه به تشریح وضعیت اجرایی دستاوردهای پژوهشی پژوهشکده در سال 1402 شامل: دستیابی به دانش فنی طراحی و تولید کنسرسیوم میکروارگانیسم های بومی پروبیوتیک میگوی پرورشی، دستیابی به ارزیابی ارزش غذایی، کیفیت و تعیین عمرماندگاری گوشت و محصولات تولید شده صدف خوراکی و همچنین دستیابی به دانش فنی تولید آنزیم لیپاز از امعاء و احشاء تون ماهیان پرداخت.
همچنین از فعالیت های شاخص پژوهشکده در سال جاری به فعالیت های مرتبط با راه اندازی مرکز رشد شیلاتی مشترک فی مابین پژوهشکده و پارک فناوری خلیج فارس، ارتباط با دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی استان، برگزاری نشست های مشترک تخصصی با سازمان های اجرایی مرتبط مانند: اداره کل شیلات و اداره کل حفاظت محیط زیست استان و جامعه بهره بردار و حضور استانی پژوهشکده در بررسی و مدیریت چالش های شیلاتی در زمینه های صید و صیادی، آبزی پروری و محیط زیست دریایی نام برده شد.  
در ادامه محمودحافظیه، معاون پژوهش و فناوری موسسه، ضمن تشکر از همکاران پژوهشکده در پیشبرد فعالیت های تحقیقاتی و انجام پروژه ها، پویایی مجموعه در راستای سیاست های سازمانی و موسسه را توصیف کرد و یکی از اقدامات ارزنده پژوهشکده را تلاش در جهت تامین اعتبارات استانی برشمرد. وی در ادامه به بحث مجری بودن محققین پژوهشکده نسبت بالای پروژه به محقق را قابل توجه دانست و در پایان جلسه نیز به بررسی مشکلات مطرح شده توسط کارشناسان و محققین پرداخت.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code