به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، محمود بهمنی در نشست تخصصی مجازی بخش های اکولوژی پژوهشکده ها و مراکز پژوهشی جنوب کشور، تشکیل شبکه های تخصصی را از ضروریات عرصه تحقیقات شیلات دانست و گفت: این امر به ویژه در بخش اکولوژی، برای مجموعه های تحقیقاتی شمال و جنوب، از اهمیت بالایی برخوردار است و در این مسیر حضور تمام مجموعه های تحقیقاتی از جمله دانشگاه ها، به اثربخشی بیشتر کمک می کند.
محمود بهمنی، افزود: بعد از جنگ جهانی دوم، توجه به مسائل زیست محیطی قوت گرفت و حساسیت نسبت به تغییرات اکولوژیک و اکوبیولوژیک، موجب شد توسعه یافتگی به گونه ای دنبال شود که کمتر بر تغییرات اقلیمی تاثیرگذار باشد.
وی، ادامه داد: به جز مباحث اقتصادی، انسانی و اجتماعی، مقوله محیط زیست، نیز جزو ارکان توسعه پایدار محسوب می شود و البته از مهمترین این ارکان است. در این عرصه، مد نظر قرار دادن توسعه پایدار، بدون پیامدهای زیان بار از طرف بنگاه های اقتصادی، از نکات برجسته به شمار می رود؛ پیامدهایی که بیشترین تاثیر را بر دریاها و اقیانوس ها خواهد داشت.
بهمنی، ضمن تقدیر از تلاش محققانی که در عرصه اکولوژی، پژوهش می کنند، عنوان کرد: مطالعات این بخش، در دو بعد مد نظر قرار می گیرد؛ یکی مطالعات عملیاتی است که البته موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، امکانات و تجهیزات قابل توجهی در اختیار دارد و دوم، ارائه دیدگاه های تحلیلی است.
وی ادامه داد: تحلیل در اکولوژی راهگشاست. زیرا در حوزه های مدیریتی و سیاستگذاری کلان شیلات، به گزارش های این بخش بسیار استناد می شود. علاوه بر آن، پرورش گونه ها در مناطق مختلف کشور نیز نیاز به تجزیه و تحلیل از منظر اکولوژیک دارد.
بهمنی، با تاکید بر اینکه پروژه های تحقیقاتی به سمت سفارش محوری سوق یابد، اظهار کرد: اگرچه هم اکنون پژوهشگران برجسته و دانشمندی در این عرصه فعالیت می کنند، اما سیاستگذاری صحیح و تصمیم گیری های کلان کشور در صید و صیادی و آبزی پروری به تلاش بیشتر همکاران اکولوژی وابسته است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code