به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی_ گیلان، مشاهده یک نمونه از شاه میگوی تالاب انزلی، پس از مدتها غیبت در حوضه تالاب انزلی، بارقه ای از امید را در دل همه دوستداران محیط زیست و تنوع زیستی و کارشناسان شیلاتی ایجاد کرده است.
شاه میگو (خرچنگ دراز) آب شیرین با اسم علمی (Astacus leptodactylus) از خانواده Astacidae، از گونه های ارزشمند تجاری و ارز آور می باشد در حالیکه در تالاب انزلی این گونه در دهه 60 سالانه بیش از 10 تن صید می شده، در 15 سال گذشته تاکنون هیچ نمونه ای از صید این گونه در تالاب انزلی گزارش نشده است. کارشناسان بخش اکولوژی منابع آبی پژوهشکده در خلاء پایش ماهیان تالاب انزلی یک نمونه شاه میگوی تالاب انزلی با مشخصات بیومتریک طول کل: 104/65 میلیمتر، طول کاراپاس: 40/22 میلیمتر، طول انبرک (چنگال ها) راست: 46/94 میلیمتر، چپ: 47/46 میلیمتر، وزن کل: 39/7 گرم و جنسیت نر می باشد.
این نمونه در شاخه اصلی رودخانه سیاه درویشان در زیر پل سه خواهران روستای بریران به موقعیت 45/4-23-49 طول شرقی و 40/5-18-37 عرض شمالی توسط تور پرتابی و به صورت اتفاقی صید گردید.
از آنجایی که این نمونه با ابزار صید غیر تخصصی شاه میگو صید شده است، می توان امیدوار بود که شاهد حضور نمونه های بیشتری از این گونه در منطقه باشیم که نوید بخش به نتیجه رسیدن باز سازی ذخایر این گونه تقریبا حذف شده از تالاب انزلی است.
پرسش از صیادان محلی در روزهای اخیر نیز حاکی از صید یک قطعه دیگر توسط یکی از صیادان محلی در ماه اخیر بوده که این امید را دوچندان کرده است. جا دارد از زحمات همکاران و کارشناسان شیلات استان گیلان بابت بازسازی ذخایر این گونه از طریق تولید هزاران قطعه شاه میگوی آب شیرین در مرکز بازسازی ذخایر آبزیان شهید انصاری رشت و رهاسازی آن در تالاب انزلی طی دودهه گذشته، قدردانی ویژه ای به عمل آید. همچنین پیشنهاد می گردد بررسی های دقیق تر با ابزار صید مناسب جهت پیگیری حضور احتمالی جمعیتی از این گونه در تالاب انزلی صورت گیرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code