به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، نشست عمومی نخبگان، اساتید دانشگاهی، اتحادیه ها و تشکل های صنفی، تولیدکنندگان پیشگام، شرکت های دانش بنیان در حوزه شیلات و آبزی پروری در سالن کنفرانس پژوهشکده برگزار شد. در این جلسه، معاون تحقیقاتی پژوهشکده به معرفی اجمالی توانمندیها و اهم دستاوردهای تحقیقاتی  پژوهشکده پرداخت. سپس شریف روحانی به موضوع تعامل با نخبگان به عنوان سیاست سازمانی موسسه و تقویت ارتباطات با آنها پرداخت. وی در صحبتهای خود از تغییر اقلیم، بحران آب و تولید گازهای گلخانه ای توسط صنایع مختلف گفت و چاره نجات از این بحران را استفاده بهینه از منابع آبی، حرکت به سمت استفاده از آبهای شور به جای آبهای شیرین جهت تولید آبزیان، توسعه مکانیزاسیون، تقویت زنجیره های ارزش و همچنین پرورش متراکم ماهی با روشهای علمی و نوین و ترویج گونه های پر تولید و تراکم پذیر آبزیان دانست.
قائم مقام موسسه در ادامه، ضمن اشاره به برخی فعالیتهای اثربخش موسسه، سیاستهای راهبردی و کلان نجات صنعت آبزی پروری را نام برد و به کشورهای پیشرو و موفق در این زمینه اشاره کرد که چگونه توانستند با همکاری بخش دولتی، مراکز تحقیقاتی، دانشگاهها و تشکلهای صنفی و تخصصی  به استراتژیهای بنیادی و توسعه پایدار دست پیدا کنند.
وی با اشاره به این نکته که موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور دارای بزرگترین شبکه تحقیقات در زمینه آبزیان در خاورمیانه و شمال آفریقا است، گفت: موسسه از ظرفیتهای توسعه فناوری کشور با حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری وکانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار آبزیان وابسته به آن معاونت با پتانسیلهای قوی علمی و اجرایی که دارد می تواند زمینه ارتقاء ضریب دانش بنیانی شرکتهای توانمند و خلاق شیلاتی و همچنین بستر مناسب جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان و اتحادیه های فعال در بخش آبزی پروری و صید و صیادی را فراهم کند. این امر، راه را برای فعالیت آنها و بهره گیری از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی با بهره کم و بازپرداخت بلند مدت هموار می کند و این بهترین فرصت برای این گروهها است تا بتوانند ایده های فناورانه خود را با حمایت دولت به مرحله عمل برسانند.
در ادامه این نشست 5 ساعته، میهمانان نیز از فعالیتها، مشکلات و چالشهای موجود در حوزه کاری خود در زمینه های متنوعی از قبیل انقراض ذخایر ارزشمند ماهیان خاویاری و ضرورت سیاستگذاری حمایتی اصولی و صحیح از توسعه پایدار صنعت آبزی پروری خاویاری، راهکارهای تاب آوری در برابر بحران آب، موانع تولید ماهیان گرمابی و مسائل بخشنامه های اجرایی، موانع مولدسازی و تکثیر ماهیان سردآبی و پیشگیری از خسارات، کم توجهی و ضعف مشارکت تشکل ها در سیاست گذاری های اجرایی، مشکلات مدیریت تولید و بهداشت و بیماریها، تکنولوژی استفاده از آب برگشتی، هزینه کرد در حوزه R&D، روند یوتروفی دریای خزر و مشکلات پرورش ماهی در قفس دریای خزر، استفاده از بیوراکتور در تصفیه آب، اصلاح آئین نامه های اداری در جهت تسهیل و توسعه فناوری، توجه به توان اکولوژیک دریا جهت تولید، تشکیل کارگروه های تخصصی دانش بنیان حل مسئله و مواردی از این دست صحبت کردند. سپس قائم مقام موسسه به سوالات آنها پاسخ داد و ابراز امیدواری کرد با ارتباط بیشتر نخبگان شیلاتی استان، استادان دانشگاهی، تولیدکنندگان پیشرو و تشکلها با شبکه تحقیقات در زمینه آبزیان بتوان راهکارهای مناسب و سریعی برای رفع این موانع پیدا کرد.
در این نشست فریدون عوفی مدیر گروه اکولوژی آبهای جنوب موسسه، حسن نصراله زاده رئیس، رضا صفری معاون پژوهشی، مسئولان بخشهای تخصصی پژوهشکده و نمایندگان اداره کل شیلات استان مازندران، مدیران اتحادیه های ماهیان سردآبی و گرمابی مازندران، دانشکده علوم دریایی تربیت مدرس نور، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی مازندران، دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی ساری، نظام مهندسی کشاورزی استان، خانه کشاورز ساری، مجتمع  تولید ماهی خاویاری قره برون، شرکت سیمرغ نشان طبرستان، شرکت اقلیم سبز شمال و شرکت پرتو غذای آبزیان سورنا نیز حضور داشتند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code