به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان_ بندرعباس، طی هفته گذشته عملیات میدانی پروژه پایش ذخایر ماهیان سطح زی ریز (ساردین و موتو ماهیان) در آبهای استان هرمزگان انجام شد.
سالاری پور، مجری پروژه در حاشیه اجرای این پروژه گفت: در آب های استان هرمزگان ذخایر خیلی خوبی از ساردین و موتو ماهیان وجود دارد که تقریبا بیش از ۹۵ درصد کل صید آبهای جنوب کشور در خصوص گونه های مذکور را در آبهای هرمزگان هر ساله برداشت می شود.
وی ادامه داد: جهت بررسی وضعیت ذخایر این ماهیان  به صورت ماهانه نمونه برداری میدانی از مناطق تخلیه گاه و صید گاه ها و همچنین وضعیت صید از صیادان بومی این گونه ها پرس وجو می شود که ماهانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نمونه گونه های مذکور از هر منطقه مورد زیست سنجی قرار می شود.
 سالاری پور با بیان اینکه، زیست سنجی فراوانی های طولی و روابط طول_ وزن ماهیان را ثبت می کند، افزود: این داده ها برای پویایی جمعیت، برآورد ذخایر، تعیین میزان زی توده و میزان قابل برداشت از ذخایر مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
به گفته وی، منطقه و محل ماموریت آبهای جنوب جزیره قشم شامل منطقه مسن، سلخ و رمچاه بوده که در این سه منطقه نمونه برداری انجام و زیست سنجی ها در محل، مورد بررسی و در فرم های مخصوص ثبت شده است.
سالاری پور در خصوص زیست شناسی ساردین و موتو ماهیان، گفت: این ماهیان دومین زنجیره مصرف کننده تولیدات اولیه است و جزو گروه ماهیان سطح زی ریز به شمار می‌روند.
وی بیان کرد، اگر تولیدات اولیه را پلانکتون ها در نظر بگیریم، زئوپلانکتون ها (پلانکتون های جانوری) از فیتوپلانکتون ها و ساردین و موتو ماهیان هم از زئوپلانکتون ها تغذیه می نمایند همچنین ماهیان سطح زی ریز در چرخه غذایی اکوسیستم نقش مهمی را ایفا می کنند، زیرا غذای عمده ماهیان درشت محسوب می شوند و در پایه هرم غذایی قرار می گیرند. این ماهیان هم از زئوپلانکتون ها و هم از فیتوپلانکتون ها به عنوان غذا استفاده می کنند زیرا فیلتر فیدر (پالایش کننده) هستند بنابرین بخشی از تغذیه آنها شامل: فیتوپلانکتون ها می باشد ولی به طور عمده جهت کسب انرژی به دنبال کوپه پود ها و لارو ماهیان هستند.
مجری پروژ ادامه داد: این ماهیان رفتار گله ای دارند که این امکان را بوجود می آورد تا صیادان با استفاده از تورهای محاصره ای پرساین بتوانند آنها را صید نمایند. بخش عمده صید این ماهیان جهت تولید پودر و آرد ماهی مورد استفاده قرار می گیرد و بخش خیلی کمی از آنها به مصرف انسانی می رسد.
سالاری پور با اشاره به اینکه، اخیرا صیادان استان هرمزگان به خشک کردن موتوماهیان اقدام می نماید ابتدا جعبه های حاوی ماهی را با آب دریا نمک سود کرده، سپس آنها را به خشکی و محل مناسب انتقال داده و آنها را روی توری های مناسب پهن و بعد از دو تا سه روز که در معرض آفتاب قرار گرفتند جمع آوری نموده در بسته بندی های مناسب و بهداشتی به سردخانه منتقل می نمایند. استفاده عمده از این ماهیان خشک شده جهت صادرات به کشور سریلانکا و برخی دیگر از کشورهای جنوب شرق آسیا می باشد که بخش عمده این ماهیان که به روش صنعتی خشک می شوند و به کشورهای ژاپن و کره جنوبی صادر می شوند.
سالارپوری دلیل صید عمده این ماهیان در استان هرمزگان (بیش از ۹۵ درصد) را شرایط خاص اکوسیستمی منطقه عنوان کرد، زیرا شرایط تولید اولیه (دما و کلروفیل) در این منطقه را بسیار مناسب و برای این ماهیان حائز اهمیت دانستند.
وی افزود: با توجه به شوری دریا، شرایط دمایی، کلروفیل و زون نوری هر چقدر از منطقه چابهار به سمت غرب خلیج فارس پیش برویم اندازه ماهیان کوچک تر می شود، برای مثال درمورد ماهیان شوریده و حلواسفید هر چقدر از منطقه آب های دریای عمان به سمت عرض های بالاتر آب های خلیج فارس در استان خوزستان پیش برویم اندازه آن ها کوچک تر می شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code