سه شنبه هفنم آذر 1402 

لزوم حمایت از باارزش ترین گونه‌ی میگو

عضو هیات علمی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور_ گیلان خواستار حمایت از باارزش ترین گونه‌ی میگو با نام شاه میگوی چنگال باریک شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 211 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور_ گیلان، کارگاه "روش های تکثیر و پرورش شاه میگوی آب شیرین" توسط علیرضا ولی پور، عضو هیات علمی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور_ گیلان در تاریخ 6 آذر 1402 در سالن اجتماعات این پژوهشکده برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه شاه میگوهای آب شیرین از مهمترین و اقتصادی ترین آبزیان پرورشی در دنیا هستند، ادامه داد: در ایران یکی از با ارزش ترین این گونه ها با نام شاه میگوی چنگال باریک (Astacus leptodactylus) وجود دارد که قیمت آن به 10 تا 20 دلار می رسد.
ولی پور با تاکید بر اینکه در گذشته تولید تجاری این نوع میگو در تالاب انزلی و دریاچه سد ارس انجاه شده که در حال حاضر به صفر رسیده است،  گفت:  این گونه در نابودی جمعیت قرار دارد؛ البته در دنیا نیز میزان صید در منابع آبی با کاهش روبرو بوده و جمعیت آن ها در شرایط مدیریت ذخایر قرار گرفته است.
عضو هیات علمی پژوهشکده گفت: تولید این گونه از طریق آبزی پروری در الویت کشورهای مختلف دنیا بوده و پیشرفت چشمگیری را داشته است؛ به طوری که میزان تولید این سخت پوستان از سال 2006 تا 2018 از حدود 150 هزار تن به بیش از 1.7 میلیون تن رسیده و در آمار فائو جایگاه 22 را در بین تمامی آبزیان پرورشی در دنیا به خود اختصاص داده است.
ولی پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر تکثیر شاه میگو به روش نیمه طبیعی و از طریق صید مولدین دارای تخم های پلئوپودی از منابع طبیعی محل زیست آنها صورت گرفته ولی امکان مولدسازی و تکثیر از مولدین پرورشی نیز در پژوهشکده وجود دارد.
وی ادامه داد: پرورش این سخت پوستان نیز در شرایط و سیستم های مختلف شامل پرورش در استخرهای خاكی بزرگ و كوچك، استخرهای متراكم، شاليزار، حوضچه های فايبر گلاس، مخازن پلاستيكی، حوضچه های بتونی و استخرهای قزل آلا، سينی های هچری و تراف ها، تؤام با كپور ماهيان و قفس های توری در درياچه ها امکان پذیر است.
ولی پور در پایان به ضروری بودن توسعه روز افزون تولید این آبزیان در دنیا تاکید کرد و گفت: امیدواریم با برنامه ریزی مناسب در راستای حفظ ذخایر طبیعی و آبزی پروری و تولید تجاری شاه میگو در کشور نیز اقدامات شایسته ای صورت پذیرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code