به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به نقل از اخبار روزانه کشاورزی، خیام نکویی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی سهم شیلات را از ۱۲۵ میلیون تن تولید بخش کشاورزی یک درصد توصیف کرد و افزود: با تدوین و ابلاغ سند ملی دانش بنیان امنیت غذایی برای اولین بار در کشور با حضور ۴۰۰ نفر از اساتید دانشگاهی و محققان حوزه‌های مختلف، ریل گذاری جدیدی در بخش کشاورزی آغاز خواهد شد.
وی بر حوزه دامپزشکی کشور تاکید کرد و گفت: در این سند به تقویت نظام الگوی مصرف، ایجاد پایش هوشمند مخاطرات بهداشتی، ساماندهی عرضه دارو‌های دامپزشکی، ارتقاء استاندارد‌های بهداشتی کشتارگاه‌ها، سلامت زنجیره غذا، نظارت به مواد اولیه دارو‌های دامپزشکی و نیز رتبه‌بندی محصولات کشاورزی و غذایی تأکید شد.
خیام نکویی تأکید کرد: امروزه برای ارتقاء سلامت محصولات دامی ورود فناوری‌های نوین در حوزه دامپزشکی بسیار ضروری است و استفاده از فناوری نانوتکنولوژی به تشخیص سریع درمان کمک می‌کند. وی در ادامه به سالگرد یکصد ساله تاسیس موسسه واکسن و سرم‌سازی رازی اشاره کرد و گفت: این هدیه سلامتی به مردم است که یک قرن برای سلامتی مردم تلاش شده و توانسته سلامت و کیفیت زندگی مردم را ارتقاء بخشد.
رئیس سازمان افزود: تامین امنیت غذایی کشور در حوزه دام، طیور و آبزیان، امروز نیازمند فعالیت‌های جدید در حوزه دامپزشکی کشور است و این امر مشارکت دانشگاهیان و بخش خصوصی حوزه دامپزشکی را می‌طلبد.
همچنین با اشاره به سرعت رشد علم و فناوری در دنیا گفت: در چند سال گذشته فناوری‌های جدید از جمله فناوری نوین در علوم زیستی تولید شده است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تنوع زیستی و ذخایر ژنتیکی بزرگترین ثروت و سرمایه هر کشوری است، عنوان کرد: در ایران بیش از هشت هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد بیش از ۲ هزار گونه، گیاهان دارویی است.
خیام نکویی، ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه بانک ژن گیاهی ملی ایران در تامین امنیت پایدار غذایی اظهار داشت: این بانک ژن یکی از ۱۲۰ افتخارات منابع ژنتیکی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و بانک زراعی در دنیا است که با دارا بودن ویژگی منحصر به ‌فرد منابع ژنتیکی بومی، نقش حیاتی در تأمین امنیت غذایی کشور دارد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code