به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، جدیدترین گزارش جهانی تغییر اقلیم و سلامت در سال 2023 با همکاری فریدون عوفی و مهناز ربانی ها از اعضاء هیئت علمی ستاد موسسه در آخرین شماره نشریهThe Lancet   منتشر شد.
گزارش Lancet Countdown در مورد سلامت و تغییر اقلیم با موضوع: "ضرورتی برای یک پاسخ سلامت محور در جهانی که با آسیب های جبران ناپذیر مواجه است"، در آخرین ماه پایانی سال 2023 منتشر شد.
گزارش شمارش معکوس تغییر اقلیم Lancet  یک پژوهش بین المللی است که بر روند تحول و پیامد های ناشی از تغییر اقلیم بر سلامت و بهداشت جهانی نظارت می کند. در آخرین شماره منتشر شده، 114 نفر از دانشمندان و متخصصان از جمله دو نفر از اعضاء هیات علمی موسسه (فریدون عوفی و مهناز ربانی ها) در سه گروه علوم پزشکی، زیستی و اجتماعی از 52 مرکز دانشگاهی و موسسات  تحقیقاتی و آژانس های سازمان ملل متحد در سراسر جهان برای ارائه جامع ترین تحلیل و ارزیابی تا سال 2022 برای دو حوزه خشکی و دریایی همکاری و مشارکت داشتند.
به همین مناسبت مراسمی در قالب نشست تخصصی_ خبری (Lunch event) و هماهنگ شده توسط کمیسیون Lancet  و به صورت موازی با سایر کشور ها از جمله ایران، انگلستان، استرالیا، فرانسه، برزیل، آمریکا، چین، کانادا، مالزی، ژاپن، آلمان، ایرلند، پرتغال، آفریقای جنوبی، پرو، اسپانیا و سوئد به صورت حضوری_ مجازی برگزار شد که در ایران نیز این نشست، با حضور اعضاء ایرانی کمیسیون بین المللی تغییر اقلیم و سلامت و جمع کثیری از مسئولین، اعضاء هیات علمی و پژوهشگران  داخل و خارج از کشور (از طریق ویدئو کنفرانس) و همچنین اصحاب رسانه و خبر نگاران در مرکز تحقیقات طب پیشگیری و سلامت جمعیت_ دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد.
گفتنی است، این گزارش، یک تحلیل جامع سالانه است که تغییرات 40 شاخص مرتبط با اثرات تغییر اقلیم بر سلامت را بررسی می کند و نشان می دهد که برای رسیدن به اهداف توافق پاریس (2015) و  چارچوب پیمان‌نامه تغییر اقلیم سازمان ملل در (UNFCCC) ، چه اقداماتی باید انجام شود.
در این گزارش هشدار داده شده است که با توجه به افزایش فزاینده میانگین 1.41 درجه سانتیگراد گرمایش جهانی طی 10 ساله اخیر، سلامت مردم در اختیار سوخت های فسیلی خواهد بود.
بر اساس مستندات چند دهه اخیر و رصد نوسانات مولفه ها و شاخص های پایش اقلیمی، و الگو های پیش بینی، کاملا مشخص می باشد که تأثیر خطرات و تهدیدات ناشی از این فرآیند در حال گسترش است و سلامت و زیست مردم در سراسر جهان و به خصوص دسترسی به منابع غذایی در خشکی و دریا ها به شدت بدتر خواهد شد.
 این گزارش، فرصت های جدیدی را نیز به عنوان راهکار های مدیریتی _ عملیاتی برای ارائه برجسته کرده است و تاکید شده که فرصت تحول آفرینی برای مقابله با پیامد های تغییرات آب و هوایی می بایست بطور همزمان در سه حوزه انرژی، هزینه زندگی، و بحران های بهداشتی برای سلامت و رفاه انسان عملیاتی شود.
جهت دریافت گزارش The Lancet – 2023 به آدرس زیر مراجعه شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code