چهارشنبه بیست و هفنم دی 1402 

برگزاری نشست علمی_ تخصصی با موضوع "چشم انداز تولید و فرآوری میگو در ایران و توسعه تجارت آن در جهان"

نشست علمی_ تخصصی تحت عنوان "چشم انداز تولید و فرآوری میگو در ایران و توسعه تجارت آن در جهان" توسط پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان_ بندرعباس به صورت مجازی برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 151 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان_ بندرعباس، نشست علمی_ تخصصی با عنوان "چشم انداز تولید و فرآوری میگو در ایران و توسعه تجارت آن در جهان" با شرکت جمع کثیری از متخصصین، پژوهشگران، صاحب نظران، دانشجویان و علاقمندان به صنعت تولید میگو و فرآورده های دریایی به صورت مجازی در پژوهشکده برگزار شد. ابتدا ذبیح الله بهمنی، با بیان زیست شناسی میگو و فواید آن از لحاظ پروتئین، مواد معدنی، ویتامین ها، و تاثیر آن در سلامت انسان، به تاریخچه پرورش میگو در ایران و جهان اشاره کرد و انواع میگوهای پرورشی در جهان را توضیح داد و پیشنهاداتی از جمله: توسعه همزمان سطح زیر کشت پرورش میگو و همچنین توسعه کیفی مزارع پرورش میگو، تولید و عرضه مولدین SPF, SPT و SPR ، بازسازی ذخایر میگوهای دریایی و اصلاح روش های صید جهت دستیابی به صید پایدار را بیان کرد.
سپس معدنی، مدیر کل دفتر میگوی سازمان شیلات ایران در خصوص تولید میگوی پرورشی در جهان، عرصه های شناسایی شده جهت تولید میگوی پرورشی در کشور و میزان تولید میگوی پرورشی و لارو میگو طی برنامه سوم تا ششم توسعه، آمارهای موجود در خصوص تولید میگوی پرورشی در استان های خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و استان گلستان، مقایسه تولید میگو طی سال های 1397 تا 1402، تعداد شاغلین زیر بخش تولید میگوی پرورشی، سهم کشورهای مقصد از کل صادرات ایران در سال 1401 و پیش بینی برنامه هفتم توسعه تولید میگوی پرورشی توضیحاتی را ارائه کرد. در ادامه ذبیح اله بهمنی در خصوص عمل آوری و فرآوری، درجه بندی، بازار پسندی، بسته بندی و ذخیره سازی میگوهای عمل آوری شده توضیح داد و پیشنهاداتی در خصوص افزایش سالن های عمل آوری با رعایت استانداردهای موجود و ایجاد کارخانه های فرآوری جهت استفاده از ضایعات میگو و تولید محصولات با ارزش افزوده از قبیل: کیتوزان، گلوکزآمین و آستاگزانتین را ارائه کرد. سخنران بعدی مرادی، کارشناس فرآوری آبزیان و فعال بخش خصوصی با اشاره به مخاطرات تولید مواد غذایی در جهان و تاثیر آن بر اکوسیستم، گزارشی از وضعیت فعلی و الزامات بهبود عمل آوری و فرآوری میگو در ایران را ارائه و در خصوص پروسه عمل آوری میگو از جمله: برداشت میگو از مزارع، ملزومات بسته بندی و رعایت استانداردها و دستورالعمل های بهداشتی و فنی، نیروی کار، تجهیزات و تکنولوژِی مورد استفاده، دانش فنی و بازار، ضایعات و پساب حاصل از فرایند فرآوری محصول و برند سازی سخنانی را بیان کرد. بازرگان، نایب رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان به عنوان سخنران بعدی میگوی پرورشی ایران را یکی از باکیفیت ترین میگوهای بازار پسند در جهان دانسته و چالش های پیش روی تولید میگو در ایران را تعرفه بالای گمرکی، برگشت ارز، گرانی لارو و نهاده های میگو، عدم بازاریابی داخلی و خارجی مناسب، بروز بیماری های میگو، عدم تشکیل کنسرسیوم تعیین قیمت و عدم برندسازی محصول بیان کرد. خدایی، دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان، آخرین سخنران این نشست در رابطه با وضعیت فعلی و چشم انداز بازارهای تجاری میگو گفت: صنعت میگو در جهان تحت تاثیر افزایش هزینه های تولید و کاهش قیمت میگو در سال 2023 روند کاهشی را دنبال کرده به طوری که اکثر بازارهای جهانی خرید این محصول  از جمله: آمریکا، اروپا، ژاپن و خاور دور دچار کاهش تقاضا برای این محصول شدند. وی تولید میگو در هند و ویتنام را با کاهش 12 تا 15 درصد و در اندونزی را با 5 درصد کاهش و تولید میگو در سایر کشورها به غیر از اکوادور (14 درصد افزایش فروش) کاهشی بیان کرد. خدایی گفت: صادرات میگوی ایران به چین طی 10 ماه اول سال 2023 را 5200 تن بوده در حالی که صادرات میگو عربستان به این کشور (چین) طی مدت مذکور بالغ بر 16400 تن بوده است. ایشان چشم انداز سال 2024 را کاهش تولید در 6 ماهه اول سال دانسته. وی در خاتمه میزان تولید میگو در ایران را با در نظر گرفتن مخاطرات بهداشتی و امنیت زیستی و سایر چالش های پیش رو  100 هزار تن طی یک دوره ده ساله و دستیابی به 500 میلیون دلار ارز کاملا منطقی دانست.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code