به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، صبح امروز دوم بهمن ماه سال جاری، همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان با حضور سید حسین حسینی رئیس سازمان شیلات ایران، محمود بهمنی رئیس موسسه، مسعود بختیاری، رییس سندیکای کنسرو سازی ایران، سفیر ژاپن در ایران، رضا عباسپور نادری، مدیر کل معاونت و صید ماهیگیری سازمان شیلات ایران، یعقوب دوجی مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی صیادی کشور و... در هتل المپیک تهران برگزار شد.
محمود بهمنی رئیس موسسه، با اشاره به بهره برداری از ۵ گونه اقتصادی و دو گونه شبه تون در ایران، گفت: بیشترین میزان صید در کشور ایران به ترتیب در آب‌های استان سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر انجام می‌شود.
وی درباره صید تون ماهیان در جهان، افزود: در صنعت کنسرو، بیشترین درصد صید تون ماهیان در سال ۲۰۲۱ به میزان ۶۶ درصد از اقیانوس آرام، ۲۵ درصد از هند و ۹ درصد از اطلس بوده است.
به گفته بهمنی، بیشترین درصد صید تون ماهیان به روش پرساین بوده که میزان صید جهانی از ۵ میلیون تن در سال ۲۰۱۸ به 7.9 میلیون تن در سال ۲۰۲۱ رسیده است.
وی تصریح کرد: نکته مهم در صید به تفکیک ادوات صید، روش‌های صید اختصاصی بوده که در جهان عمدتاً به صورت روش پرساین است.
بهمنی از رشد روش صید لانگ لاین در کشور ابراز امیدواری کرد و گفت:  امیدواریم در آینده به کمک سازمان شیلات ایران، بخش خصوصی و بهره‌برداران،  این روش صید، جایگزین روش های دیگر شود.
وی گفت: تا سال ۱۴۰۵ میزان صید از ۳۱۰ به ۳۴۰ هزار تن خواهد رسید که روند تجارت برای این گونه تا ۱۶ میلیون دلار صادرات محصول را نشان می‌دهد و به رشد قابل توجه این حوزه از سال 2010 تا 2019 اشاره کرد و افزود: عمدتاً میزان صادرات در این گونه مربوط به گونه تون زرد باله بوده است.
بهمنی در ادامه به اهمیت ایجاد ارزش افزوده از ضایعات تون ماهیان پرداخت و تصریح کرد: ۵۰ درصد تون ماهیان تبدیل به کنسرو و مابقی آن تبدیل به ضایعات می‌شود که نیازمند عزم ملی برای حل این موضوع با همراهی بخش های مختلف است.
رییس موسسه از بخش های مختلف و سازمان های مرتبط از نظارت تا صدور مجوز صید تون ماهیان خواست تا همراهی بیشتری در این حوزه برای رونق این بخش داشته باشند.
همچنین یادآور شد، بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تولید کرم‌های آبرسان پوست از روغن ماهی و همچنین دستیابی به دانش فنی استخراج روغن ضایعات ماهی به منظور تولید شل کننده عضلانی در دستور کار قرار دارد.
تولید الیاف از کلاژن پوست و استخوان‌های سر ماهیان با مصارف پزشکی در دراز مدت، تولید املاح معدنی از فرآورده‌های جانبی تون ماهیان با مصارف غذایی دارویی و پزشکی و پرورش تون ماهیان در قفس نیز از دیگر برنامه‌های بلند مدت این موسسه تحقیقاتی است که بهمنی به آن اشاره کرد.

انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code