به گزارش روابط عمومی پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور کشور_ گیلان، سخنرانی علمی کیوان عباسی رنجبر تحت عنوان "بررسی تنوع زیستی ماهیان آبهای داخلی" از مجموعه سخنرانی های مرکز ملی مدیریت منابع ژنتیکی کشاورزی و منابع طبیعی کشور به صورت وبیناری برگزار شد.
کیوان عباسی رنجبر جمع بندی مطالعات انجام شده در 150 سال اخیر روی تنوع ماهیان آبهای داخلی کشور را بیان کرد و افزود: ایران کشوری نسبتا غنی از نظر تعداد گونه های ماهیان در آبهای داخلی بوده به طوری که تاکنون بیش از حدود 290 گونه ماهی از آن با احتساب دریای کاسپین و بیش از 260 گونه بدون گونه های داخل دریای کاسپین شناسایی شده و وضعیت تاکسونومیکی حدود 30 گونه دیگر مشخص نیست.
وی ادامه داد: این ماهیان متعلق به 3 رده، 24 راسته و 36 خانواده بوده که خانواده¬های کپورماهیان معمولی (Cyprinidae)، رفتگرماهیان سنگی (Nemacheilidae)، کپورماهیان سرمخروطی (Leuciscidae)، گاوماهیان (Gobiidae) و ماهیان گورخری (Aphaniidae) بیشترین گونه را دارا هستند. از این تعداد 102 گونه اندمیک کشور بوده و اهمیت زیادی دارند. نامبرده ارزش اقتصادی و وضعیت IUCN گونه ها را بیان و در نهایت جمع بندی و پیشنهادات کاربردی (خصوصا حفاظت ماهیان)، را بیان کرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code