به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سوم بهمن ماه سال جاری، جلسه ای با عنوان "طرح توسعه ماهیان دریایی" با حضور محمود بهمنی رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، محمد جدی مجری توسعه طرح پرورش ماهی در قفس های دریایی سازمان شیلات ایران، مصطفی شریف روحانی قائم مقام، محمود حافظیه معاونت پژوهش و فناوری، داوود ضرغام مسئول امور ملی پرورش ماهی در قفس و منصور شریفیان عضو هیات علمی بخش آبزی پروری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در سالن کنفرانس این موسسه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه، محمود بهمنی، با تاکید بر راهکارهای جدید طرح توسعه ماهیان دریایی، گفت: این مهم تعهد بزرگی است که دولت بر عهده سازمان شیلات گذاشته است و موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور به عنوان بازوی علمی سازمان شیلات تلاش می‌کند تا در مسیر تحقق برنامه های این سازمان گام بردارد.
بهمنی ادامه داد: باید نشست مشترک بین موسسه، سازمان شیلات و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به طور ویژه در مورد پرورش ماهی در قفس صورت گیرد.
وی با تاکید بر فعالیت های اثربخش در این حوزه، تصریح کرد: باید با نقشه راه و برنامه‌های عملیاتی ایفای نقش کنیم.
اجرای 200 عنوان پروژه تحقیقاتی درباره پرورش ماهی در قفس
داوود ضرغام، مسئول دبیرخانه پرورش ماهی در قفس، با اشاره به سوابق اجرایی و اقدامات موسسه در خصوص پرورش ماهی در قفس و تکثیر پرورش ماهیان دریایی، گفت: اولین برنامه اجرایی پرورش ماهی در قفس بر اساس برنامه ابلاغی اقتصاد مقاومتی بوده است.
به گفته وی، در این راستا، 200 عنوان پروژه تحقیقاتی، 150 عنوان دوره آموزشی و 140 سایت الگویی، کانونی و ترویجی تعریف شده است.
وی با تاکید بر اینکه این پروژه ها، با توجه به توان اعتباری اجرایی شده است، یادآور شد: در صورت تخصیص اعتبار، آمادگی لازم برای بخشی از پروژه عملیاتی نشده، وجود دارد.
مسئول دبیرخانه پرورش ماهی در قفس با اشاره به انتقال یافته ها به بهره برداران، تصریح کرد: این دانش فنی شامل دانش فنی تکثیر و پرورش گونه های بومی شمال و جنوب کشور اعم از ماهی آزاد، سوف، سفید، شانک و سی باس، تراکم مناسب و سایز مناسب قزل‌آلا، جیره خوراک ماهی صبیتی و آزاد دریای خزر، تولید غذای زنده برای لارو ماهیان دریایی، زمان مناسب و نحوه تغییر رژیم غذایی لارو ماهیان دریایی از غذای زنده به غذای خشک بوده که برخی از این یافته ها به بخش خصوصی منتقل شده است.
وی به پروژه های جاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور اشاره کرد و گفت: پروژه انتقال ماهی سوف به قفس نیز در حال اجرا بوده تا بتوانیم بیوتکنیک را به بخش خصوصی انتقال داده  و به طور تجاری با همکاری بخش خصوصی این کار اجرایی شود.
اجرای "طرح جامع توانمند سازی نیروی انسانی در پرورش ماهی در قفس"
ضرغام از دیگر اقدامات موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور را "طرح جامع توانمند سازی نیروی انسانی پرورش ماهی در قفس" عنوان کرد و ادامه داد: زمینه های شغلی موجود در این طرح بسیار است و در این مسیر می‌توانیم 40 تکنسین فعال و کارشناس را آموزش دهیم.
وی خاطر نشان کرد: پیش بینی می‌شود از فارغ التحصیلان شیلاتی علاقه‌مند در مدیریت رشته های سازه‌های دریایی، تکثیر و پرورش ماهیان دریایی، بهداشت و بیماری ها، بازاریابی، اقتصاد، تولید و مدیریت اجرایی مزارع نیز می‌توان استفاده کرد.
استفاده از تمام ظرفیت وزارت کشاورزی برای توانمندسازی جوامع محلی در پرورش ماهی در قفس
محمد جدی، مجری توسعه طرح پرورش ماهی در قفس‌های دریایی سازمان شیلات ایران با تاکید بر ارزان سازی غذاهای دریایی، گفت: برای این منظور مطالعاتی در کشورهای مختلف انجام‌شده که باید این تحقیقات بررسی شود.
به گفته وی، باید از تمام ظرفیت وزارت جهاد کشاورزی و تحقیقات، برای توانمند سازی جوامع محلی در بحث پرورش ماهی در قفس استفاده کنیم.
جدی بر لزوم آموزش صیادان برای فعالیت در حوزه پرورش ماهی در قفس تاکید کرد.
به گفته وی، 70 هزار تن ظرفیت ساحلی در این زمینه وجود داشته که امکان وجود صدها قفس نزدیک ساحل با  تعامل گسترده با مردم وجود دارد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code