به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، سید حسن جلیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: خوشبختانه ظرفیت بسیار خوبی درزمینهٔ تنوع‌بخشی به غذاهای دریایی وجود دارد که می‌تواند هم به‌عنوان غذای اصلی در وعده‌های اصلی و هم به‌عنوان میان وعده‌ها، تنقلات و اسنک فودها مورداستفاده قرار گیرد.
وی افزود: همه این‌ها طی سال‌های گذشته، به‌ویژه طی دو دهه فعالیت مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان و سایر مراکز و پژوهشکده‌های تابعه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی که بخش‌های زیست‌فناوری و فرآوری آبزیان را در اختیار دارند دنبال شده است و دستاوردهای خوبی نیز درزمینهٔ غذاهای دریایی آماده طبخ و یا آماده مصرف، با طعم‌ها، بافت‌ها و رنگ‌های مختلف به‌عنوان غذاهای اصلی، چاشنی (فرآورده‌های ماریناد شده) و تنقلات وارد بازار شده است. نمونه آن محصول پفیش است که طی سال‌های گذشته تجاری‌سازی شد.
جلیلی ادامه داد: در دنیا جدا از کنسرو، عموماً فیله و بسته‌بندی آبزیان به‌عنوان صنعت اصلی و پایه فراوری آبزیان مطرح است و اکثر شرکت‌های بزرگ درزمینهٔ تولید فیله، قطعه‌بندی ماهی و یا ماهی‌های پاک‌شده (سر و دم زده، شکم خالی و یا شکم خالی بدون آب‌شش )، عمدتاً به شکل منجمد، فعالیت می‌کنند که متأسفانه در کشور ما رونق چندانی نداشته و مورد استقبال مطلوب قرار نگرفته است. تولید این گروه محصولات، مصرف را تسهیل و فرآورده را آماده طبخ می‌کند و علاوه بر تغییر ظاهر محصول و افزایش بازارپسندی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های حمل‌ونقل و نگهداری می‌شود.
ایجاد ارزش‌افزوده با تنوع‌بخشی به محصولات آبزیان
وی بابیان اینکه فرآوری بخش زیادی از نیازمندی‌های گروه‌های مختلف مصرف‌کنندگان را در این حوزه پاسخ داده و ارزش‌افزوده خوبی نیز برای کسانی که در این زنجیره ارزش قرار می‌گیرند ایجاد می‌کند گفت: درعین‌حال بعدازاین مرحله از صنعت، بخشی تحت عنوان زائدات یا فرآورده‌های جانبی به وجود می‌آید که باید از آن‌ها نیز استفاده شود. به‌عنوان‌مثال در صنعت فیله ماهی، علاوه بر سر، امعا و احشاء و پوست، بخش‌هایی از گوشت ماهی در مرحله آلایش جدا می‌شود که از آن‌ها می‌توان فرآورده‌های خمیری تولید کرد.
وی ادامه داد: در حال حاضر این فرآورده‌های خمیری همان الگو و مدلی است که در مرکز تحقیقات فراوری آبزیان برای تولید فرآورده‌های خمیری مانند شنیسل، ناگت و برگر ماهی داریم. این الگو در کشور ما جای کار زیادی دارد.
جلیلی بابیان این‌که فرآورده‌های دودی نیز پتانسیل بسیار خوبی در کشور ما دارند گفت: فرآورده‌های دودی گرم، محصولاتی پخته و آماده مصرف که اغلب به‌صورت منجمد عرضه می‌شوند هم می‌توانند محصولاتی با طیف گسترده‌ای از طعم‌ها به بازار معرفی کنند و از پتانسیل بسیار بالایی برای پاسخگویی به نیازمندی‌ها و سلایق مصرف‌کنندگان تنوع‌طلب امروزی برخوردار هستند.
وی افزود: از سوی دیگر محصولی است که ازنظر طعم و مزه و بافت می‌تواند از گونه‌های مختلف آبزیان، به خصوص قزل‌آلا، ماهیان خاویاری و بخشی از ماهیان جنوب که کم‌استخوان و یا بدون استخوان هستند استفاده شود. حتی تجربه‌ای که ما روی ماهی‌های ریز ارزان‌قیمت شمال و جنوب کشور شامل کیلکا و ساردین در این زمینه داشته‌ایم بسیار موفق بوده است. تحقیقات روی تولیدات محصولاتی ازاین‌دست انجام‌شده و آماده معرفی به بخش تولید کشور است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code