به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر_ساری، روز سه شنبه، سخنرانی علمی با هدف انتقال تجارب و آخرین یافته های تحقیقاتی با حضور محققین دانشگاه، مراکز تحقیقاتی و کارشناسان بخش اجرا، در سالن اجتماعات مرکز مربوطه برگزار شد.
در این برنامه، نصراله زاده، سخنرانی با عنوان "نقش محیطهای آبی در افزایش یا کاهش برخی گازهای گلخانه ای طی شرایط تغییر اقلیم" را ارائه داد.
وی در سخنان خود به روند گرم شدن زمین و اثرات آن بر اقلیم دریای خزر و پایین رفتن سطح آب این دریاچه اشاره کرد و گفت: پهنه آبی دریای خزر نقش بسزایی در جذب دی اکسید کربن محیط پیرامون خود دارد و  گرم شدن آب سبب شکوفایی زئوپلانکتون ها، بلوم جلبکی، کاهش کلروفیل آ شده است که نتیجه آن کاهش قدرت جذب دی اکسید کربن توسط آب دریا خواهد شد.
نصراله زاده ادامه داد: شاهد افزایش جمعیت بیوفولینگ ها و چسبیدن آن ها به بدنه شناورها و کاهش سرعت حرکت آنها هستیم که در این حالت با افزایش مصرف سوخت، سبب آلودگی هوا می‌شود.
وی با اشاره به افزایش روز افزون جمعیت کره زمین، تصریح کرد: برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای لازم است با تغییر الگوی کشت، بکارگیری روش های نوین و استفاده از گونه های پرمحصول با مصرف حداقل انرژی، مخصوصا سوخت های فسیلی و آبهای زیرزمینی، بیشترین راندمان تولید را داشته باشیم.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code