به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، رونمایی از پروژه دستیابی به دانش فنی تولید نشاء ماکروجلبک های ulva fasciata و ulva rigida به منظور ایجاد نرسری انجام شد.
ابتدای جلسه محمود بهمنی رییس موسسه، استان سیستان و بلوچستان را از استان های ارزشمند شیلاتی دانست و گفت: امیدواریم در آینده بتوانیم به اهداف عالیه در توسعه فعالیت های تحقیقات شیلاتی دست پیدا کنیم.
وی تشریح کرد: توسعه دریا محور توسط بیانات مقام معظم رهبری، فصل جدیدی از ماموریت‌ها و مسئولیت‌های مرتبط با تحقیقات و فعالیت‌های اجرایی شیلاتی در کنار سایر فعالیت‌ها را برای ما رقم زده که با این منطقه مرتبط بوده  و نقش بسزایی را در تولید برای کشور فراهم خواهد کرد.
رییس موسسه در ادامه گفت: موضوع جلبک و پرداختن به ماکروجلبک ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان موضوع بسیار مهمی است که باید مد نظر محققین موسسه قرار گیرد.
وی با اشاره به وجود 309 گونه ماکروجلبک در سواحل خلیج فارس و دریای عمان، گفت: بیش از 68 عنوان پروژه تحقیقاتی در بخش های  مختلف موسسه اجرایی شده است که بخش عمده آن توسط مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور_چابهار از سال 1370 به بعد و با گذشت بیش از 30 سال تجربه حادث شده که در پروژه جدید همکاران این مجموعه به عنوان مجری طرح به کمک همکاران متخصص دیگر دستیابی به تکنیک نشاء ماکروجلبک اولوا یا کاهوی دریایی رادر دو گونه بدست آوردند.
بهمنی خاطر نشان کرد:  جلبک سبز اولوا در تمام طول سال در شرایط آزمایشگاهی قابل بهره برداری بوده است و می توان نشاء سالم را از این گونه تولید کرد و در مرحله بعدی تجاری سازی و ترویج این یافته است که می توانیم به انتقال دانش فنی و ترویج در فاز نیمه صنعتی و صنعتی نایل شویم.
سپس علی علیزاده، رییس موسسه جنگل ها و مراتع کشور، در ادامه اینگونه اقدامات و انجام پروژه های مشترک را ارزشمند دانست و گفت: موسسه جنگل ها و مراتع کشور از سال ۱۳۷۴ به بعد جمع آوری و شناسایی جلبک ها را در دستور کار قرار داده است.
وی ابراز امیداری کرد و ادامه داد: انتشار اطلس جلبک  ها در مراحل پایانی کار خود قرار دارد و چند طرح تحقیقاتی در زمینه شرایط اکولوژیکی مناسب برای رشد و پرورش جلبک ها در موسسه به انجام رسیده است.
علیزاده درادامه حوزه فعالیت های تحقیقاتی دیگر در موسسه جنگلها و مراتع را استخراج مواد و ترکیبات از جلبک ها و کاربرد در صنایع مختلف عنوان کرد و در ادامه انجام پروژه هایی مانند پروژه تولید نشا از طریق کشت بافت جلبک را از دیگر فعالیت های این موسسه دانست.
وی تقارن این رونمایی با اوج گرفتن دو رویکرد مبارک اعم از "‌توسعه منطقه مکران و توجه به اقتصاد دریا محور" ‌را که هر دو از بیانات مقام معظم رهبری  است را مبارک دانست و ابراز امیدواری کرد از حمایت مقامات استانی و کشوری در زمینه توسعه جلبک ها می‌توانیم استفاده کنیم.
شراره خدامی، مجری پروژه در ادامه در خصوص رونداجرای پروژه مطالبی را بیان کرد و توضیح داد با تخریب و توسعه بی رویه در سواحل شاهد هستیم که هر روز این زیستگاه ها تخریب و تنوع و تراکم جلبک ها کمتر از قبل شده است.
وی با اشاره به استفاده تمامی دنیا از نشاء جلبک با توجه به سودآور بودن آن، گفت: ما در حال حاضر می توانیم در طول سال نشاء جلبک داشته باشیم .
خدامی در ادامه بیان کرد: پروژه حاضر با بخش زیست فناوری موسسه جنگل ها و مراتع به صورت مشترک استارت خورد که در اجرای آن از همکاری شبانه روزی محمد متین فر، همکار پروژه استفاده شد.
در پایان جلسه، رییس مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور- چابهار، نگاه ویژه موسسه را در زمینه جلبک ارزشمند دانست و گفت: هدف از انجام این پروژه نگاه توسعه ای با کاربری چندگانه بوده است
وی تاکید کرد: توسعه پرورش جلبک در منطقه باعث ایجاد شغل، درآمد و سرمایه گذاری اقتصادی خواهد شد و امید است بر روی گونه های دیگر از جمله گراسیلاریا و .... نیز در آینده کار شود.
سپس بازدید از آزمایشگاه کشت بافت و حوضچه های پرورش انجام شد.
در این رونمایی از رئیس اداره کل شیلات استان به جهت همکاری های مستمر با مرکز، همچنین سلیم جدگال، بیژن آژنگ، عبدالخالق دشتی و محمد متین فر تقدیر شد. 
گفتنی است؛ رییس اداره کل شیلات استان، مدیر عامل اتحادیه صیادی استان، معاون پژوهشی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، مدیر عامل کشت و صنعت مکران، مدیر عامل شرکت اژدر مکران و سایر مقامات استانی در رونمایی فوق حضور داشتند و در حاشیه این مراسم از نمایشگاه عکس خانم فاطمه مجتبایی بازدید بعمل آمد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code