یک شنبه بیستم اسفند 1402 

برگزاری روز مزرعه در حوزه شرقی استان هرمزگان

در راستای برنامه روز مزرعه دوره ترویجی با موضوع "زیستگاه های مصنوعی و نقش آن در بازسازی ذخایر آبزیان" توسط سیامک بهزادی عضو هیات علمی پژوهشکده برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 123 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، در راستای برنامه روز مزرعه و جهت آشنایی هرچه بیشتر صیادان و دست اندارکاران امور شیلاتی دوره ترویجی با موضوع "زیستگاه های مصنوعی و نقش آن در بازسازی ذخایر آبزیان" توسط سیامک بهزادی عضو هیات علمی پژوهشکده طی روزهای 13، 14 و 15 اسفند ماه سال جاری در شهرهای میناب، کوهستک و جاسک برگزار شد.
بهزادی در تعریف زیستگاه های مصنوعی گفت: ابزارهای ساخته شده دست بشر بوده که پس از استقرار در بستر دریا، بستر و شعاع پیرامون خود را تحت تأثیر فیزیکی، شیمیایی، هیدرولوژیکی و زیستی قرار می‌دهند؛ هرچند که کلیه عوامل ذکر شده از منظر کمی و کیفی به جنس و نوع سازه، چیدمان، استقرار و فون و فلور طبیعی هر زیست بوم بستگی دارد.
وی منافع زیستگاه های مصنوعی را حول 4 محور شیلاتی- ماهیگیری، زیست محیطی، غواصی_تفریحی و سایر منافع زیستی، غیر زیستی و اقتصادی_اجتماعی بیان کرد.
بهزادی در بحث منافع شیلاتی، افزایش زیستگاه، ایجاد مناطقی امن برای مولدین جهت تخم ریزی، بازسازی ذخایر ماهیان و سایر آبزیان، افزایش زیستگاه های ساحلی و بازسازی آنها، ایجاد پناهگاه جمعیت جوان ماهیان و سایر آبزیان، استفاده بیشتر آبزیان و ماهیان از ستون آب، صرف انرژی كمتر جهت مقابله با جریانات دریایی و امواج، ایجاد پناهگاه برای البستر، خرچنگها و... و مکانی برای نشست سریع بچه ماهیان در بخش زیست محیطی فراجهندگی و انتقال مواد مغذی از بستر به ستون آب، بازسازی ذخایر مرجان ها، پالایش اکوسیستم های زیر قفس های دریایی، کاهش پدیده کشند قرمز و بازچرخ مواد اشاره کرد در بحث سایر منافع نیز کاهش مصرف سوخت، افزایش درآمد و بهبود معیشت را نام برد.
وی تاریخچه زیستگاه ها، زیستگاه های مصنوعی و مشارکت تعاونی های صیادی در دنیا، منطقه و استان هرمزگان را توضیح داد.
بهزادی ادامه داد: مکان یابی به عنوان گام نخست در استقرار سازه های مصنوعی تلقی می شود که به منظور مطالعه بهترین مکان علاوه بر مطالعات زیستی نیازمند برخی اطلاعات غیر زیستی، مطالعات زیست محیطی و همچنین سایر الزامات ایمنی زیستی در محیط های دریایی است تا علاوه بر افزایش بهینه تولیدات سایر منافع حاصل از تاسیس زیستگاه های مصنوعی ایجاد شود و مخاطرات دریایی آن مد نظر قرار گیرد.
وی در توضیح نوع بسترو عمق رسوب گفت: بی مهر گان کفزی دامنه وسیعی از بستر، مواد آلی و معدنی را به خود اختصاصی می دهند، لذا تنوع زیستگاه و تنوع تغذیه در آنها سبب می شود یکی از مهمترین واسطه های انتقال انرژی در یك زنجیره غذایی هستند که از حلقه های بسیار مهم ارتباطی و انتشار انرژی و مواد غذایی در محیط است.
بهزادی با اشاره به اینکه، وجود یا عدم وجود برخی ازگونه های بنتیك نشان دهنده کیفیت آن محیط است، که ازآنها به عنوان شاخص های بیولوژیك نام برده می شود، ادامه داد: فاکتورهای آب که بیشترین ارتباط با استقرار زیستگاه دارد بایستی مشخص شود؛ فاکتورهای فیزیکوشیمیایی آب به دلیل اینکه حالت های مطلوب برای رشد آبزیان در این نوع سازه ها وابسته به آنها است مطالعه می شوند که یکی ازدلایل صدماتی که ساکنین زیستگاه ها درخطوط ساحلی می بینند حساسیت آنها به نوسانات شوری، درجه حرارت، نرخ رسوب گذاری وکدورت آب است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code