سه شنبه بیست و دوم اسفند 1402 

نشست تخصصی با نخبگان شیلاتی

نشست تخصصی با عنوان "پتانسیل ها و الزامات کیفی صادرات محصولات شیلاتی به روسیه" به صورت وبیناری برگزار شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 179 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان_ یونیدو، نشست تخصصی با نخبگان شیلاتی تحت عنوان "پتانسیل ها و الزامات کیفی صادرات محصولات شیلاتی به روسیه" به صورت وبیناری برگزار شد. در نخستین سخنرانی، حسن جلیلی، رئیس مرکز به بیان اهداف نشست و فرآوری آبزیان، مباحث صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی به ویژه صنایع شیلاتی و ارزش های پنهان منابع شیلاتی و پتانسیل های تجارت محصولات شیلاتی در بازارهای داخلی و بین المللی، ارزیابی مقایسه ای تولید، واردات و صادرات آبزیان و محصولات آنها در ایران و کشورهای همسایه شمالی، توانمندی های کشور در حوزه فرآوری آبزیان و مولفه های اصلی تولید و بازار یابی فرآورده های دریایی پرداخت. سپس عبدی، مدیرکل بهداشت و بیماری های سازمان دامپزشکی کشور ضمن بیان قوانین و مقررات صادرات فرآورده های شیلاتی به اتحادیه اقتصادی اوراسیا، در مورد میزان کل واردات و صادرات آبزیان بویژه میگو و خاویار پرورشی به روسیه از سال های 1390 تا 1401 و ارزش دلاری آنها، معرفی مرجع ذیصلاح روسیه در کنترل فرآورده های شیلاتی صحبت کرد. در ادامه توضیحاتی در مورد فرآورده های قانونی و غیر قانونی شیلاتی جهت صادرات و قوانین و الزامات بهداشتی فرآیند تولید تا عرضه فرآورده های شیلاتی در کارگاه های فرآوری آبزیان، الزامات GMP بر اساس این قانون و همچنین الزامات صید، الزامات ایمنی تولید غذاهای خاص، الزامات بهداشتی مرتبط با ماهی و فرآورده های شیلاتی، نحوه تایید فرآورده های وارداتی به CU، الزامات بهداشتی صادرات ماهی تازه (قزل آلا) به اوراسیا ارائه کرد.
در پایان ضمن بیان میزان حد مجاز آنتی بیوتیک ها، فلزات سنگین و طعم دهنده ها، همچنین میزان میکروارگانیسم ها برای ماهیان زنده، خام و فرآوری شده، به سوالات شرکت کنندگان پاسخ داد.
مهدی صادقی نیا، مدیر عامل هلدینگ فیله شمال، در سخنرانی سوم، در مورد انواع محصولات تولیدی شرکت و همچنین چالش های تولید، عرضه و بازاریابی محصولات شیلاتی و فرهنگ سازی مصرف آبزیان و راهکارهای نوین صادرات صحبت کرد. همچنین به بحث بازاریابی برخط (online marketing) جهت کاهش هزینه ها و افزایش میزان فروش با کوتاه کردن دست دلالان این حوزه در دراز مدت پرداخت و پیشنهاداتی را جهت ثبات کیفیت و افزایش میزان صادرات با تشکیل کار گروه تخصصی صادرات به روسیه ارائه کرد.
خدایی، دبیر کل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان به لزوم توجه به ترکیب انواع مصرف محصولات آبزی در کشور روسیه از منظر امکان سنجی صادرات اشاره کرد. ایشان اظهار داشت انواع محصولات بسته بندی آبزیان در فروشگاه های روسیه و مهمترین آبزیانی که در سال 1401 روسیه از ایران درخواست کرده که به ترتیب شامل: میگو، قزل آلا و ماهیان دریایی بوده و در سال 1401 روسیه در رتبه نخست وارد کنندگان میگوی ایران قرار گرفت در حالی که همیشه چین و امارات پیشتاز بودند. در ادامه روند تغییرات محصولات صادر شده به اوراسیا را مورد بررسی قرار داد و به رشد چشمگیر صادرات قزل آلا نزدیک به 1150 تن و میگو حدود 2900 تن در سال 1401، صادرات خوراک آبزیان به کشور روسیه (قریب40 تن) در سال گذشته علاوه بر کشورهای قرقیزستان، ارمنستان و قزاقستان اشاره داشت.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code