به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، امروز 22 اسفند ماه سال جاری، اولین جلسه گزارش عملکرد پژوهشکده‌ها و مراکز تابعه با حضور رئیس موسسه در سالن جلسات ارائه شد.
گزارش عملکرد ۱۲ ماه انستیتو تحقیقات بین‌المللی ماهیان خاویاری:
این مرکز، دارای 1 طرح و 6 پروژه خاص و در بخش آبزی پروری دارای 2 طرح و 10 پروژه است.
همچنین، در قسمت تعاملات بین الملل، 1 مورد حضور در كنفرانس های معتبر بین المللی و 1 مورد فرصت های پژوهشی و مطالعاتی را داشتند.
در قسمت ترویجی و تجاری، محورهای فعالیت های این مرکز شامل: کارگاه های آموزشی و نشست های تخصصی، ارتقاء دانش فنی کارشناسان، تامین بخشی از بچه ماهی و پیش مولد مورد نیاز مزارع پرورش ماهیان خاویاری و انتقال تجربیات و دانش فنی و ارائه خدمات کارشناسی در زمینه تکثیر و پرورش است که در قسمت برگزاری روز مزرعه، 153 نفر روز را داشته است.
همچنین، برگزاری انتقال یافته های علمی، 591 نفر روز، کارگاه آموزشی- ترویجی "شبکه دانش" جهت کارشناسان و بهره برداران، 140 نفر روز، 2 مورد کارگاه آموزشی- ترویجی برنامه بنیان- "شبکه باران گیلان- تلویزیونی" و 1 مورد کارگاه آموزشی- ترویجی "برنامه بنیان- شبکه باران گیلان- تلویزیونی" جهت کارشناسان و بهره برداران از فعالیت های دیگر انستیتو در سال 1402 است.
قراردادهای دانش فنی و انجام خدمات فناورانه انستیتو شامل: ارزیابی تولید آنالوگ هورمون  LHRH، افزایش راندمان تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری پرورشی و افزایش راندمان تکثیر و لارو ماهیان خاویاری پرورشی بوده است.
از دستاورد های تحقیقاتی قابل تجاری سازی انستیتو، می‌توان به 2 مورد معرفی جیره بومی، اختصاصی مرحله لاروی ماهیان خاویاری و معرفی آنالوگ بومی هورمون LHRH به منظور تکثیر مصنوعی ماهیان خاویاری اشاره کرد و همچنین، از اقدامات مهم در زمینه پشتیبانی، تکمیل زیر ساخت ها و موارد مورد نیاز از محل اعتبار، سفر رئیس موسسه به استان گیلان را نام برد.
بهمنی، با اشاره به اینکه، در حوزه ماهیان خاویاری با چالش مواجه هستیم، گفت: باید اثربخشی عملکرد انستیتو در سطح کشور بیشتر شود.
وی با توجه به هاب منطقه‌ای، گفت: تولید خاویار در حاشیه دریای خزر، باید در استان‌های گیلان، مازندران و گلستان باشد.
رئیس موسسه با تاکید بر روش های نوین پرورش ماهیان خاویاری، گفت: لازم است روی این مهم، تمرکز شود و با ورود به این حوزه در سال 1403 از محور های اصلی فعالیت ها قرار گیرد.
محمود حافظیه معاون پژوهش و فناوری تصریح کرد: از ۳۸ عنوان اولویت در شورای راهبردی تحقیقات شیلات، ۲۶ درصد مصوب کمیته علمی، فنی و سازمان را شامل شده که درصد قابل قبولی است.
وی ادامه داد: باید تعیین تکلیف سه مورد گزارشات معوقه، تکمیل جداول و در اختیار قرار دادن به بخش هماهنگی امور پژوهشی در دستور کار قرار گیرد.

گزارش عملکرد ۱۲ ماهه پژوهشکده آبزی پروری آبهای داخلی کشور_ گیلان
دارای ۲ طرح، ۲۴ پروژه، ۸ گزارش نهایی و در خصوص مقالات، Q1، 5 مورد، Q2، 1 مورد، Q3 2 مورد و Q4، 3 مورد را گزارش کرده اند.
همچنین، دارای 2 یافته قابل ترویج و 2 فناوری قابل تجاری‌سازی هستند.
این مرکز در بخش انتشارات تاکنون کتاب و مقالات کیفی متعددی را به چاپ رسانده است که می‌توان به کتاب اطلس پلانکتون‌ها که کتاب برتر سال جاری معرفی شده و همچنین، کتاب صدف آنودونت و ۲۴ مورد مقالات علمی پژوهشی معتبر داخلی و خارجی اشاره کرد.
در بخش تعاملات بین‌الملل، ۱ پروژه مشترک بین المللی و ۲۴ مورد حضور در کنفرانس‌های معتبر و 1 مورد حضور در اجلاس‌های بین‌المللی را عملیاتی کرده اند.
از افتخارات این مرکز می‌توان به ۸ نشان لوح و جایزه‌های ملی، ۷ ثبت اختراعات و اکتشافات اشاره کرد.
این پژوهشکده، ۲۵ مورد نشست کارگاه داشته و در حوزه ترویج، ایجاد سایت الگویی، برگزاری روز مزرعه، نشست ترویجی با اتحادیه‌ها، جلسات کارگروه ترویج، دستاوردهای قابل تجاری منتج از پروژه‌های تحقیقاتی، ایجاد شرکت دانش بنیان و شرکت در فن بازارهای مجازی استانی را داشته است.
بهمنی رئیس موسسه با اشاره به نشست‌های متعدد و کارآمد با استان‌ها، گفت: با توجه به در اختیار داشتن شبکه آبزی پروری کشور، در حوزه ایفای نقش ملی، انتظار می‌رود فعالیت‌های بیشتری انجام شود.
وی با تاکید بر شرایط  تالاب انزلی، گفت: حیطه فعالیت پژوهشکده باید از استان به سطح سازمان محیط زیست تهران توسعه یابد.
رئیس موسسه ادامه داد: تاکنون تحقیقات متعددی بر روی گونه کپور تاتا انجام شده که طبق مکاتبات این گونه دریایی می‌تواند ۴۰ درصد جایگزین کپور معمولی شود؛  متاسفانه این مهم تاکنون عملیاتی نشده که لازم است به طور جدی در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به پروژه مشترک با مرکز ساری افزود: کشتی گیلان با توجه به ظرفیت‌های خوبی که دارد انتظار می‌رود با موفقیت فعالیت خود را انجام دهد و در سال 1403 مشکلات آن حل شود.
حافظیه تصریح کرد: این مرکز از 28 الویت پژوهشی، ۲۵ درصد مصوبه سازمان را دارد و جزو مراکزی است که گزارشات معوقه را مدیریت کرده که در سال آینده باید 1 مورد دیگر را نیز در دستور کار خود قرار دهد.

گزارش عملکرد ۱۲ ماه پژوهشکده اکولوژی دریای خزر_ساری
این پژوهشکده دارای 1 طرح، 24 پروژه، 7 گزارش نهایی فروست دار در سال 1402 است.
در بخش دستاورد های قابل تجاری منتج از پروژه های تحقیقاتی، می‌توان به بذر واکسن کشته سه گانه استرپتوکوکوزیس، یرسینوزیس و لاکتوکوکوزیس، دستیابی به دانش فنی ارگانیک از ضایعات ماهی قزل‌آلا و کپور، دستیابی به دانش فنی عصاره نانو کپسوله گیاه آقطی بمنظور استفاده در آبزی پروری و همچنین در بخش فناوری، 3 مورد، هسته، واحد و شرکت های مستقر در مرکز رشد اشاره کرد.
این پژوهشکده در سال جاری، 12 مقاله انگلیسی و 23  مقاله پژوهشی  معتبر داخلی چاپ شده است، همچنین، در 10 مورد کنفرانس و 1 مورد اجلاس های بین ‌المللی حضور داشته است.
از افتخارات پژوهشکده می‌توان، 1 مورد گرنت تحقیقات ملی و 2 مورد نشان و لوح جایزه ملی را نام برد؛ همچنین، 10 پروژه در طول سال جاری بر اساس مصوبات شورای راهبردی اجرا شده است.
فعالیت های استاندارد آزمایشگاهی 17025، 10 مورد بروز رسانی شده است، همچنین، درخصوص قرارداد خدمات آزمایشگاهی می‌توان به 6 مورد اشاره کرد که 4 مورد قرارداد پژوهشی در دست پیگیری است.
از موارد دیگر اجرا شده در پژوهشکده اکولوژی دریای خزر_ساری، می‌توان به تمدید دوساله آزمایشگاه معتمد محیط زیست مازندران، سایت الگویی، برگزاری برنامه انتقال یافته‌های علمی با 35 نفر روز آموزش، ۸ مورد برنامه روز مزرعه، 2 مورد کارگاه آموزشی ترویجی،  فعالیت محققین معین شیلاتی با 14 نفر روز آموزش در طرح یاران تولید، نشست ترویجی با اتحادیه‌ها، جلسات کارگروه ترویج و دستاوردهای قابل تجاری اشاره کرد.
رئیس موسسه با اشاره به اینکه پژوهشکده اکولوژی متولی تمام موضوعات دریای خزر است، گفت: متاسفانه نقش محوری و اصیل پژوهشکده در سازماندهی اکوسیستم دریای خزر وجود ندارد.
وی در این خصوص، ادامه داد: باید با محوریت پژوهشکده تیمی تشکیل شود که به صورت مستمر، تحلیلی را در هر یک از موضوعات دریای خزر دنبال کنیم.
وی با بیان اینکه، وظیفه ما تحلیل وضعیت موجود و پیش بینی آینده در ارتباط با حوزه‌های تخصصی دریای خزر است، افزود: مطلوب است یک شبکه اکولوژی در ارتباط با منابع آبی در کشور راه‌اندازی شود که محوریت با پژوهشکده مربوطه و پژوهشکده بندرعباس باشد، همچنین، ارتباط با دانشگاه‌ و کشورهای حاشیه دریای خزر و... ارتقاء یابد و ارتباط و همکاری با دو استان گیلان و گلستان در این زمینه بیشتر شود.
معاون پژوهش فناوری گفت: این پژوهشکده از ۲۵ اولویت، ۲۰ درصد مصوبه سازمان را بدست آورده که عدد قابل قبولی است و درادامه خواستار تعیین تکلیف 4 مورد پروژه معوقه شد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code