سه شنبه بیست و دوم اسفند 1402 

گزارش عملکرد پژوهشکده اهواز و بوشهر

گزارش عملکرد پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور_ اهواز و پژوهشکده میگوی کشور_ بوشهر در سالن جلسات ارائه شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 188 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، امروز 22 اسفند ماه سال جاری، اولین جلسه گزارش عملکرد پژوهشکده‌ها و مراکز تابعه با حضور رئیس موسسه در سالن جلسات ارائه شد.
گزارش عملکرد ۱۲ ماهه پژوهشکده آبزی پروری جنوب کشور_اهواز
 
2 طرح و 10 پروژه جاری ، چاپ 20 مقاله علمی پژوهشی در مجلات معتبر داخلی و خارجی از اهم فعالیت های پژوهشکده است.
عناوین دو دستاورد پژوهشکده را می توان، ورود بچه ماهی سی باس به قفس و واکسن آئروموناس هیدروفیلا دانست که پروژه های این پژوهشکده در حوزه های امنیت غذایی، منابع طبیعی آب و خاک، تنوع زیستی و حفظ ذخایر ژنتیکی تعریف و اجرا شده اند.
از فناوری های قابل تجاری می توان به امکان سنجی تولید انواع واکسن های کشته باکتریایی ویبیوزیس- استرپتوکوکوزیس در ماهی باس دریایی آسیایی پرورشی و استفاده از کنجاله دانه های روغنی بخش کشاورزی جهت جایگزینی کنجاله کلزا در ساخت خوراک کپور معمولی اشاره کرد.
اخذ فروست برای 4 پروژه ، چاپ 1 کتاب معتبر ، چاپ 2 مقاله علمی ترویجی، 1 تفاهم نامه قرارداد بین المللی با دانشگاه بصره، 2 مورد حضور در کنفرانس های بین المللی، 1 مورد بازدید اتباع خارجی از پژوهشکده از دیگر فعالیت های انجام شده در سال 1402 است.
ارتقاء جایگاه عضویت شبکه آزمایشگاه فناوری پژوهشکده به سطح توانمند، انجام 346 نفر روز انتقال یافته علمی، 65 نفرآموزش روز مزرعه، 861 نفر کارگاه اموزشی ترویجی و  3 مورد نشست با اتحادیه ها را می توان از دیگر فعالیت های آن پژوهشکده در سال جاری دانست.
حسین هوشمند گفت: دستیابی به دانش فنی تکثیر کپور معمولی خارج از فصل، تولید واکسن کشته غوطه وری و تزریق آئروموناس هیدروفبلا در ماهی کپور معمولی و واگذاری مولدین سی باس جهت تولید بچه ماهی از دستاوردهای سال 1402 پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب است.
محمود بهمنی در ادامه توجه ویژه به مخالفت پژوهشکده با صدور مجوز جدید برای صیادان غیر مجاز، پیگیری امور مربوط به شناور کاوش در قالب تفاهم نامه با اداره کل شیلات استان و لزوم در اختیار قررادادن شناور در گشت های تحقیقاتی، توجه به  توسعه دریایی با بحث پرورش ماهی در قفس که مهمترین رکن آن تامین بچه ماهی از گونه های بومی باشد و ایجاد برنامه منسجم در استان با حمایت های استانی،  تعیین تکلیف تفاهم نامه های موجود در خصوص ماهی صبیتی و سی باس، تعیین تکلیف سایت آزادگان، پیگیری کپور ماهیان هندی از طریق معاون استاندار، توجه به باربوس ماهیان به عنوان ذخایر ارزشمند استان و پایش وضعیت تیلاپیا زیلی به عنوان یک گونه مهاجم در منابع استان را از اولویت های فعالیت های پژوهشکده در سال آینده دانست.  
محمود حافظیه با اشاره به اینکه، تدوین ظرفیت های شیلاتی و توسعه شیلات برای استان با جدیت پیگیری شود گفت: از 14 عنوان اولویت ، 21 درصد مصوب شده است که نتیجه قابل قبولی برای پژوهشکده است.
 
گزارش عملکرد 12 ماه پژوهشکده میگوی کشور_بوشهر
از فناوری تایید شده در حوزه صنعت میگو توسط پژوهشکده میگوی کشور را می‌توان به دستگاه شمارشی لارو میگو، تولید مکمل غذایی، رفع عارضه سرقرمزی میگوی سفید غربی و بهینه‌سازی شرایط محیطی آب برای تکثیر میگوی دریایی وانامی در حوزه خزر نام برد.
از دستاورد های سال ۱۴۰۲ این پژوهشکده ، نشست تخصصی توسعه دریا محور در حوزه آب کشاورزی و محیط زیست، کانون‌های آلاینده‌ در استان بوشهر، جلسات هم اندیشی بین پژوهشکده و اداره کل شیلات استان و انجام تفاهم نامه و قراردادهای پژوهشی با بنیاد ملی علم ایران، دانشگاه علوم پزشکی استان وشرکت خوراک آماده دام و طیور آبزیان فرادانه است.
از دیگر دستاورد ها می‌توان، چاپ مقاله کیو وان توسط شریفی نیا و قرار گرفتن وی در بین دانشمندان ۲ درصد برتر جهان و برنده جشنواره خوارزمی را نام برد. در بخش ترویجی، ۲ سایت الگویی، ۱ روز مزرعه، ۷ بازدید یاوران تولید، ۱ مورد شرکت در شبکه برکت، ۳۳۰ نفر روز آموزش در کارگاه‌های آموزشی، نشست ترویجی با اتحادیه‌های صیادی، جلسات کارگروه ترویج، مدیریت دانش و تولید محتوا، تالار ترویج علوم و فنون کشاورزی، 3 مورد جلسات کارگروه کارشناسان، طرح‌های اشتغال زایی منتج از اجرای طرح‌های تحقیقاتی، شرکت در فن بازار های استانی و منطقه ای، برگزاری نمایشگاه دستاورد های هفته دولت با حضور استاندار، معاون استاندار و مسئولین، همچنین، در گروه تجاری سازی 2 مورد دستاورد قابل تجاری سازی و 1 مشارکت در جشنواره را عنوان کرد.
بهمنی با اشاره به فعال بودن این مرکز، گفت: در جهت جذب نیروی هیات علمی و غیره هیات علمی باید اقدامات لازم انجام شود.
وی گفت: این پژوهشکده در سال جاری رونمایی یک محصول را داشته است که حاصل فعالیت‌ و تلاش همکاران پر تلاش پژوهشکده بوده است.
وی ادامه داد: در زمینه AHPND، پژوهشکده اقداماتی انجام داده که می بایست ادامه دار و هدفمندتر باشد.
رییس موسسه در خصوص دانش فنی تولید میگوی SPF تصریح کرد: جا دارد که دانش فنی تولید این میگو در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.  
بهمنی گفت: از اقدامات این پژوهشکده در سال آینده، باید پیگیری طرح توسعه میگو وتعیین تکلیف شناورهای پژوهش ۱ و ۲ باشد و این مهم به طور جدی دنبال شود.
معاون پژوهش و فناوری گفت: از ۳۰ اولویت شورای راهبردی موسسه فقط ۲۰ درصد مصوب شده است که بیشتر مربوط به اصلاح نژاد بوده است و جا دارد برای پروژه های آتی در این حوزه ورود پیدا کنید، همچنین یک عنوان گزارش معوقه دارید که تعیین تکلیف شود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code