به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، امروز 23 اسفند ماه سال جاری، دومین جلسه گزارش عملکرد پژوهشکده‌ها و مراکز تابعه با حضور رئیس موسسه در سالن جلسات ارائه شد.
گزارش عملکرد ۱۲ ماه مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور_چابهار به شرح زیر است:
مرکز تحقیقات آب‌های دور_چابهار، 1 طرح در حوزه تون ماهیان، ۱۱ پروژه، 7 گزارش نهایی فروست دار، 1 مقالهQ1 و انجام پرژه ها را در حوزه فناورانه و پژوهش‌های کاربردی توسعه‌ای، مقدماتی و بنیادی داشته است.
این مرکز، 2 مورد بروندادهای تجاری در حال پیگیری دارد، همچنین، 1 حضور در اجلاس‌های بین‌المللی، حضور در کارگاه بین‌المللی، ۵ مورد لوح و جوایز ملی، تولید و تکثیر هسته‌های آبزیان و راه اندازی آزمایشگاه ماکرو جلبک در راستای پروژه دانش فنی را عملیاتی کرده است.
این مرکز، 2 دستاورد از ۵ دستاورد با عنوان های، انتقال دانش فنی میگوی کروما و تولید نشا جلبک دریایی اولوا Ulva sp  به روش هاگ زایی و کشت بافت  را در دستور کار خود داشت.  
از دیگر دستاورد های این مرکز می‌توان، ۶۷ نفر آموزش انتقال یافته‌های علمی، 43 نفر آموزش روز مزرعه، نشست تخصصی با موضوع لابستر، 4 مورد نشست ترویجی با اتحادیه‌ها، نشست تخصصی با کمیته صید استان و همچنین 2 مورد تجاری‌سازی را نام برد.  
محمود بهمنی رئیس موسسه، یکی از مراکز بسیار چابک در طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ را مرکز تحقیقات شیلاتی آب‌های دور دانست و گفت: تغییر و تحول بسیار مطلوبی را در سال های اخیر در فعالیت های مرکز شاهد بودیم و ادامه داد: موضوع اول، بحث مهم سواحل مکران و توسعه دریا محور بوده که از وظایف مرکز و همکاران محترم است که صنعت اقتصاد شیلاتی را عملیاتی کنند.
وی با اشاره به اینکه یکی از دستاوردهای مهم این مرکز تولید نشا جلبک از دو گونه الوا بوده، ادامه داد: توسعه فعالیت‌های مرتبط با ماکرو جلبک‌ها باید ادامه یابد و در فاز بعدی در بهار ۱۴۰۳ ساز و کار برگزاری نشست‌های ترویجی برای انتقال این دانش فنی در دستور کار و سایر گونه‌ها مثل صدف بابیلون و خوراکی،  لابستر، خیار دریایی  نیز در برنامه های مرکز در سال جدید قرار بگیرند.
رییس موسسه با تاکید بر مبحث تون ماهیان به عنوان یک موضوع استراتژیک، گفت: جا دارد که حتماً در حوزه تون ماهیان  و صید و صیادی و فرآوری این ماهیان کارهای مستمر و قابل توجهی انجام شود، همچنین، در خصوص ماهی کفال خاکستری نیز سازوکارهایی انجام دهیم که این امکان میسر شود، مرکز با دستیابی به بیوتکنیک کفال خاکستری وبا همسویی و هم افزایی مرکز گلستان این موضوع را عملیاتی کند.
به گفته وی، باید موضوعات صید و صیادی در مرکز مورد توجه قرار بگیرد و از برنامه‌های دیگر این مرکز در سال آینده نشست با سایر کشورهای منطقه‌ای که تجربه کافی و نقش آفرینی کافی را دارند باشد، همچنین در خصوص میگوی کروما لازم است که با محوریت پژوهشکده میگوی بوشهر و همکاری بندرعباس این موضوع به طور جدی دنبال شود.
معاون پژوهش و فناوری در پایان گفت در مرکز چابهار از ۲۵ اولویت شورای راهبردی ۲۰ درصد اولویت را پوشش داده است که قابل قبول است  و لازمست دو مورد گزارش معوقه تعیین تکلیف شود.
گزارش عملکرد ۱۲ ماه پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان به شرح زیر است:
این مرکز، دارای 5 طرح و 6 پروژه خاص و در بخش آبزی پروری دارای 6 طرح و 31 پروژه است.
همچنین، در قسمت تعاملات بین الملل، 1 مورد برگزاری دوره و کارگاه آموزشی بین المللی خارجی و 3   مورد فرصت های پژوهشی و مطالعاتی را داشته اند.
در قسمت فناوری، محورهای فعالیت های این مرکز، 3 مورد پروژه کاربردی قابل توسعه و همچنین، 18 گزارش نهایی دارای فروست، انتشار 1 مجله علمی_ترویجی، 3 کتاب، 2 مقاله ترویجی و نشریات فنی می باشد.
این پژوهشکده، برگزاری 3 دوره فرصت‌های مطالعاتی، ۸ جوایز ملی، ۱۴ مورد اختراعات و اکتشافات را بدست آورده، همچنین در خصوص وضعیت طرح و پروژه‌های جاری، ۱۵ پروژه و ۳۲ مورد طرح را ارائه کرده است.
این پژوهشکده از اولویت‌های پژوهشی ۲۸ درصد را در سال ۱۴۰۲ مصوب کرده است.
گفتنی است؛ توزیع طرح و پروژه های مصوب در قالب برنامه  های شورای راهبردی صورت پذیرفته که می‌توان به ۱۴ مورد بنیادی، ۴ تجاری و ۱۳ مورد ترویجی نام برد.
در خصوص توزیع پروژه ها، ۶۱ درصد آبزی پروری ۲۵ درصد صید و صیادی و ۱۴ درصد مدیریت عمل آوری و و فرآوری محصولات را داشته است.
از فعالیت‌های شاخص این پژوهشکده در سال جاری می‌توان به ۶ مورد قراردادهای پژوهشی و 4 مورد پروژه‌های مشتری مدار در قالب قراردادهای پژوهشی اشاره کرد، همچنین، 3 مورد قرارداد در دست بررسی است.
از دیگر فالیت ها، پیگیری سالانه موافقت نامه‌های استانی، راه‌اندازی آزمایشگاه بیماری‌های آبزیان، امضای تفاهم نامه سه‌جانبه موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، پارک فناوری خلیج فارس و پارک کشاورزی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، عضویت در اندیشکده استانی وابسته به مرکز، پژوهش‌های مجله شورای اسلامی، اقدامات عمرانی، ارتباط با صنعت و فرصت‌های مطالعاتی، برگزاری روز ملی خلیج فارس، روز جهانی غذا در دانشگاه هرمزگان، مشارکت در کارگروه‌های تخصصی و...بوده است.
در بخش برگزاری برنامه انتقال یافته تحقیقاتی 666 نفر‌، روز مزرعه 212 نفر و کارگاه آموزشی ترویجی 839 نفر آموزش دیده اند.
بهمنی با اشاره به اینکه، این پژوهشکده جزو مراکز پیشرو در تحقیقات است، گفت: انتظار می‌رود در راستای دستیابی به اهداف شیلات گام های موثری بردارید.  
وی در ادامه افزود: پژوهشکده خلیج فارس و دریای عمان مرجعیت علمی دارد و لازم است تقویت شود، همچنین، در حوزه ارتباط بین‌المللی با کشور های حاشیه تعاملات بیشتری صورت گیرد.
بهمنی با بیان اینکه، باید از ظرفیت‌های موجود در منطقه با حفظ برند خلیج فارس استفاده شود، تصریح کرد: در تکمیل پروژه سوکلا انتظار می‌رود هرچه سریع تر دستیابی به بیوتکنیک تکثیر این ماهی انجام شود،  همچنین به دلیل اهمیت توسعه دریا محور معرفی گونه های بومی باید  در سرلوحه اقدامات پژوهشکده قرار بگیرد.
رئیس موسسه با تاکید بر دریافت مصوبات و توافقات در رابطه با راه‌اندازی پارک زیست فناوری قشم افزود: با احداث واحدهای فناور نسبت به راه‌اندازی این مرکز باید اقدام شود، همچنین با توجه به اینکه این پژوهشکده‌ هاب منطقه‌ای در جنوب کشور است،  این مرکز رشد باید پوشش دهنده علمی و دانش بنیانی جنوب کشور باشد.
وی ادامه داد: در توسعه دریا محور،  پرورش ماهی در قفس نیز حائز اهمیت بوده است که باید پیگیری‌های لازم انجام شود.
بهمنی در خصوص فرایند بیولوژیک و اکولوژیک کشند گفت:  کشند ممکن است مجدد اتفاق بیفتد و پژوهشکده باید برای بروز احتمالی کشند قرمز آمادگی لازم را داشته باشد، همچنین، بحران بیماریAHPND  بخش قابل توجهی از ذخایر میگو را تهدید می‌کند که ضرورت دارد در سال جاری ساز و کارهایی برای این مهم در نظر گرفته شود.
گزارش عملکرد ۱۲ ماه مرکز تحقیقات ملی آب‌های شور_بافق یزد به شرح زیر است:
این مرکز دارای 1 طرح، 7 پروژه، 3 مقالهQ1، قرارداد با شرکت البرز گستر دارو و در مبحث فناوری: 2 پروژه قابل تجاری سازی است.
از دیگر دستاورد های این مرکز در بحث انتشارات، ۷ مقاله علمی پژوهشی و ۲ مورد علمی ترویجی بوده است.
مرکز تحقیقات آب‌های شور در سال ۱۴۰۲، تولید تیلاپیا در سیستم بیوفلاک، برگزاری یک روز مزرعه با ۲۷ نفر آموزشی، ۴ کارگاه آموزشی_ترویجی، 2 مورد بازدید کارگاه آموزشی_ترویجی، 430 نفر روز آموزش، حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و "تفاهم سه جانبه تولید ماهیان مولد SPF تیلاپیا" را اجرایی کرده است.
بهمنی رئیس موسسه با بیان اینکه این مرکز نوظهور است، گفت: متاسفانه زیرساخت‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که مشکل سازه ای وجود دارد؛ امیدواریم در سال جاری با اعتبارات تملکی، مشکل ساختمان مرکز حل شود.
وی بر حداکثر استفاده از منابع استانی در کنار منابع ملی تاکید کرد و گفت: بحث تیلاپیا یک بحث چالشی در کشور است و مشکلات زیادی برای این گونه وجود دارد؛ ضروری است با استفاده از اجماع خرد جمعی، محوریت علمی تیلاپیا با ملاحظات زیست محیطی انجام بگیرد.
رئیس موسسه در خصوص امکان استفاده از گونه تیلاپیا، گفت: علی رغم مقاومت‌هایی که وجود دارد، موضوع تیلاپیا با رقم ۱۰۰ هزار تن مصوب شده و ضرورت دارد با همکاری محیط زیست، برنامه‌ریزی های مناسبی در این حوزه عملیاتی شود.
بهمنی تصریح کرد: باید در فواصل زمانی کوتاه برای جهت‌گیری چگونگی اجرایی شدن سند امنیت غذایی در حوزه تیلاپیا، نشست‌هایی  را در این موسسه برای عملیاتی شدن طرح مربوطه تشکیل دهیم.
به گفته وی، موضوع قرارداد مشارکت همکاری با بخش خصوصی حائز اهمیت بوده است و بدون حضور بخش خصوصی توانمندی اجرایی شدن پروژه وجود ندارد.
رئیس موسسه از اهمیت حوزه قرنطینه و شرایط پرورشی سایر گونه‌ها خبر داد و گفت: باید در راستای امنیت غذایی و توسعه دریا محور گام‌های موثری بردارید.
حافظیه با تاکید بر انقال دانش فنی بیوفلاک در این مرکز، ادامه داد: تنها از ۸ اولویت شورای راهبردی ۵۰ درصد مصوب شده است و لازمست یک پروژه معوقه تعیین، تکلیف و لغو کد شود.
گزارش عملکرد ۱۲ ماه مرکز تحقیقات و اصلاح ژنتیک ماهیان سردآبی – یاسوج به شرح زیر است:
این مرکز دارای3 طرح خاص، 11 پروژه، 5 گزارش نهایی فروست دار، 2 مورد نشریات فنی، 5 حضور در گروه بین‌المللی و 2 حضور در کارگاه های بین المللی را دارا بوده است.
تولید فرآورده های بیولوژیک فناورانه و تولید و تکثیر هسته های اولیه آبزیان از دیگر فعالیت های مرکز است.
دستاوردهای سال 1401 مرکز شامل دستیابی به فن آوری استحصال تخم به روش پنوماتیک در مراکز تکثیر ماهی و بهبود بازده تکثیر با استفاده از ماهیان نر ایرانی در مزارع تکثیر قزل آلای رنگین کمان با استفاده از ماده رقیق کننده  است.
از برنامه های ترویجی مرکز می توان به برنامه انتقال یافته، روز مزرعه، آموزش کارشناسان پهنه، تولید محتوا و همچنین تجاری سازی اشاره کرد.
رییس موسسه گفت:  موضوعی که چندین سال درگیر آن هستیم بحث فعال کردن اصلاح نژاد ماهیان سردآبی و ایجاد مرکز NBC با محوریت مرکز یاسوج است که بایدزیرساخت های لازم فراهم شود.  
وی در ادامه گفت: خوشبختانه بحث اعتباری و تملکی محقق شده که باید در دستور کار قرار بگیرد.
بهمنی با تاکید بر ضرورت نگاه ویژه در خصوص  ساز و کارهایSPF، گفت: همزمان با این موضوع، اصلاح نژاد پیگیری شود.
رئیس موسسه با اشاره به فضای مرکز، ادامه داد: طرح امنیت زیستی از طرح هایی است که می بایست در دستور کار قرار بگیرد، همچنین، موضوعاتی از قبیل محلول های رقیق کننده اسپرم که در مرکز انجام می شود قابلیت مطرح شدن در جشنواره خوارزمی را دارند که فرصت مغتنمی است و مرکز باید به آن اهتمام ویژه داشته باشد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code