به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، امروز 23 اسفند ماه سال جاری، دومین جلسه گزارش عملکرد پژوهشکده‌ها و مراکز تابعه با حضور رئیس موسسه در سالن جلسات ارائه شد.
گزارش عملکرد ۱۲ ماه مرکز تحقیقات آرتمیا_ارومیه به شرح زیر است:
این مرکز، 1 طرح، 7 پروژه، 7 یافته قابل ترویج، ۷ عدد گزارش نهایی دارای فروست، 1 کتاب، 2 مقالات علمی پژوهشی و سه مورد مقاله ترویجی را دارا است.
از دستاوردهای مرکز در سال 1402، توانمندی فناورانه استفاده از نگهدارنده ارگانیک جهت افزایش ماندگاری آرتمیای منجمد و تولید خوراک ارتقاء دهنده رشد و ایمنی بچه ماهی قزل الای رنگین کمان بود.
 از دیگر دستاورد ها، ۳۳ نفر آموزش انتقال یافته‌های علمی، نشست ترویجی با اتحادیه‌ها، برگزاری روزمزرعه ۴۹ نفر آموزش، نشست تخصصی با دانشگاه ارومیه، تشکیل کارگروه توسعه آبزی پروری در استان، جلسات کارگروه ترویج، 4 مورد جلسات کارگروه کارشناسان خبره، 1 قرارداد انتقال دانش فنی وعقد تفاهم نامه همکاری با شرکت رهپویان سپهر آذربایجان بوده است.
بهمنی با اشاره به وضعیت دریاچه ارومیه، افزود: باید پایش های دوره‌ای مرکز در ارتباط با وضعیت آرتمیا ادامه یابد. وی با بیان اینکه، این مرکز نماینده موسسه در شمال غرب کشور است، تصریح کرد: باید نظارت بر فعالیت‌های آبزی پروری توسط مرکز بیش از پیش  ادامه یابد وگزارش‌های مرتبط در این خصوص عملیاتی شود.
رئیس موسسه با تاکید بر پایش رود ارس، خاطر نشان کرد: خرچنگ دراز آب شیرین در ارس مورد تهدید است که حتماً باید سازوکارهای علمی برای بهره‌برداری و توسعه آن در دستور کار قرار گیرد.
در ادامه معاون پژوهش و فناوری ضمن تشکر از نکویی فرد به عنوان عضو فعال حوزه شبکه آبزی پروری در انزلی و همکاری‌های مطلوب وی با این پژوهشکده، گفت: از ۲۲ عنوان اولویت پژوهشی شورای راهبردی، ۱۰ درصد مصوب شده است که ضرورت دارد با توجه به ظرفیت موجود به این موضوع، توجه ویژه شود.
گزارش عملکرد ۱۲ ماه مرکز ملی تحقیقات فرآوری آبزیان_یونیدو به شرح زیر است:
این  مرکز دارای، 4 پروژه، 1 گزارش نهایی فروست‌دار، 1 مقاله Q1، 10 مقاله علمی_پژوهشی و 1 مورد مقاله علمی پژوهشی بوده است.
از دیگر فعالیت های مرکز مربوطه را می‌توان، 1 مورد حضور در کارگاه‌های آموزشی بین‌المللی، ۱۶۸ نفر آموزش انتقال یافته علمی، ۵۳ نفر آموزش روز مزرعه، ۱۹۴ نفر آموزش کارگاه ترویجی، فعالیت محققین شیلاتی در طرح یاوران تولید، نشست های ترویجی با اتحادیه‌ها و آموزش کارشناسان دانست.
از دیگر دستاوردهای مرکز ملی تحقیقات فراوری آبزیان_یونیدو، انتشار یادداشت های علمی، پادکست صوتی، بروشور و پوستر بود، همچنین، 4 مورد قرارداد انتقال دانش فنی و قرارداد پژوهشی با دانشگاه گیلان، علوم پزشکی گیلان، مدیریت شیلات و جهاد استان مرکزی نوآوری در ناگت از زائدات میگوی وانامی را در کارنامه فعالیت های سال 1402 دارند.
در حوزه‌ نشست های تخصصی،  جلسات متعدد با اساتید، دانشگاه‌های مختلف و سازمان برنامه و بودجه، نشست‌های فصلی با شرکت الماس آدرین پارس داشته اند.
بهمنی با اشاره به لزوم همکاری‌های بیشتر با شرکت آدرین الماس پارس، گفت: باید روند پیگیری مرکز نوآوری و کارآفرینی که ماه گذشته امضا شد پیگیری و گزارش های مربوطه ارائه شود.
وی با بیان اینکه اتفاقات خوبی پس از عقد قرارداد در مرکز صورت گرفته است، افزود: امیدواریم سال آینده به شکل عملیاتی‌ در ارتباط با تنوع بخشی محصولات شیلاتی و انجام مطالعات مشترک برای دستیابی به محصولات جدید گام برداریم.
به گفته وی، همکاران باید تلاش کنند وارد موضوعاتی شوند که به افزایش سرانه مصرف آبزیان کمک شود .
حافظیه با اشاره به اینکه در تصویب شورای راهبردی فعالیتی انجام نشده، ادامه داد: این مهم باید در دستور کار قرار بگیرد.
وی گفت: یک مورد گزارش معوقه، تعیین و تکلیف شود و چند انتقال دانش فنی را مستند سازی کنید.
گزارش عملکرد ۱۲ ماه مرکز تحقیقات ذخایر آبزیان آبهای داخلی_گرگان به شرح زیر است:
این مرکز دارای ۱۳ پروژه بوده که ۲ مورد با دانشگاه، ۱ پروژه مشترک با موسسه تحقیقات پنبه و ۱ مورد با صندوق پژوهشگران است.
از دستاوردهای این مرکز در سال جاری  می‌توان، رونمایی از تکثیر دو گونه ماهی زینتی با تاییدیه سازمان شیلات ایران را نام برد.
رییس مرکز در پایان ارائه گزارش عملکرد گفت: این مرکز در بحث عملکرد ترویجی برای گونه کفال، و پرورش توام و تک گونه‌ای در قفس آمادگی کامل دارد.
رئیس موسسه با تاکید اثر بخشی نقش آفرینی مرکز در استان گلستان با هدف تعاملات استانی بیش از پیش، گفت: ایستگاه قره سو باید برنامه توسعه‌ای داشته باشد، همچنین در قالب مشارکت با بخش‌های خصوصی، شرکت‌های دانش بنیان، و ... فعالیت‌های لازم را انجام دهد.
وی با اشاره به جلسه‌ توسعه ۶۳۰۰ هکتاری پرورش میگو در گمیشان در دفتر قائم مقام وزیرجهاد کشاورزی، ادامه داد: ظرفیت تولید در منطقه حیاتی است که ضرورت دارد مرکز با مشارکت فعال پژوهشکده میگو حتماً در این موضوع ورود پیدا کند و محوریت این مطالعه و ارائه الگوهای فنی باید با مرکز مربوطه باشد.
بهمنی، دیگر موضوعات مهم را بحث خلیج گرگان عنوان کرد و گفت: باید ملاحظات اکولوژیک بازسازی ذخایر ، بهره‌برداری پایدار، جلوگیری از ورود آلاینده  در این خلیح  را در دستور کار قرار دهید.
معاون پژوهش فناوری گفت: مرکز گلستان از ۱۱ اولویت پژوهشی شورای راهبردی، ۴۵ درصد پروژه ها را مصوب کرده است.
گزارش عملکرد ۱۲ ماه مرکز مرکز تحقیقات ماهیان سردآبی- تنکابن:
1 طرح در حوزه امنیت غذایی، 5 پروژه، 2 مورد گزارش نهایی فروست دار و 1 فناوری قابل تجاری مستخرج از پروژه های مصوب مرکز از فعالیت های مرکز در سال جاری بوده است.
این مرکز، 1 مورد در حوزه بین الملل، 13 انجام پروژه مشترک، حضور در کنفرانس های معتبر بین المللی، برگزاری دوره و کارگاه را داشته اند.
همچنین، 3 مورد ارتباط با سازمان ها، مجامع، کنفرانس های بین المللی و 2 مورد لوح و جایزه برای پژوهشگر یافته محور، 1 برنامه روز مزرعه با 10 نفر آموزش، 418 نفر آموزش کارگاه آموزشی ترویجی و 8 مورد گروه تجاری سازی از فعالیت های این مرکز در سال 1402 بود.  
بهمنی با اشاره به موضوع ماهی آزاد، گفت: امیدواریم به طور مستمر اقدامات شایسته ای انجام گیرد و زیر ساخت های لازم برای انجام این مهم فراهم شود.
وی بر نقش محوری در معرفی طرح SPF به بهره برداران تاکید کرد و ادامه داد: لازم است، نقش ملی را در کنار نقش استانی به خوبی ایفا کنید.
رئیس موسسه با بیان اینکه، تغییر اقلیم و کاهش شدید منابع آب شیرین بزرگ‌ترین ضربه و تهدید به ماهیان سردآبی کشور است، تصریح کرد: باید با هم اندیشی نخبگان به گونه ای عمل شود که راندمان تولید، بهره وری، روش‌های متراکم و فوق متراکم در دستور کار قرار بگیرد.
بهمنی از زمینه ماهی قزل‌آلای خال قرمز که گونه بومی است و ارزش اقتصادی بالایی دارد خبر داد و افزود: این گونه ارزشمند در منطقه صید شده که پیشنهاد می شود روی بانک ژن با همکاری سازمان شیلات ایران و بخش خصوصی کار شود.
وی در آخرین موضوع به معرقی ماهی آزاد به دریای خزر و تشریح کرد: این مهم از سیاست های موسسه و سازمان شیلات ایران بوده که معرفی به قفس باید به طور جدی پیگیری شود .
حافظیه در ادامه، تعیین تکلیف 1 مورد گزارش معوقه را تاکید کرد و گفت: از 11 اولویت شورای راهبردی 37 درصد محقق شده است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code