به گزارش روابط عمومی پژوهشكده میگوی كشور_ بوشهر، 26 فروردین جلسه‌ای با موضوع جهش تولید و توسعه فعالیت های شیلاتی استان بوشهر، در سالن اجتماعات پژوهشكده برگزار شد.
دشتیان‌نسب رئیس پژوهشکده، پس از معرفی رسالت این پژوهشکده در تحقیقات تخصصی میگو و توسعه دریا محور، به چالش‌های فعلی در این حوزه اشاره کرد و آمادگی پژوهشکده جهت مشارکت در طرح های توسعه شیلاتی و همکاری با شرکت های دانش بنیان جهت توسعه TRL طرح های پژوهشی را اعلام کرد.
آیین‌جمشید، معاون پژوهشی ابتدا به معرفی سوابق پژوهشی، امکانات و تجهیزات پژوهشکده پرداخت همچنین تاریخچه تحقیقات پرورش میگوی ایران، گونه‌های بومی و وارداتی، روند تولید میگوی پرورشی در ایران را مرور کرد. در ادامه موضوع دانش فنی پژوهشکده میگو در تولید میگوی عاری از بیماری، قطع وابستگی به محصولات و مولدین خارجی را ارائه و بر اهمیت حمایت‌های دولتی و بخش خصوصی در تحقیقات کاربردی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در تکثیر و پرورش آبزیان تاکید کرد.
دشتی رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر در این جلسه مطرح کرد این پارک در برنامه راهبردی و اقدام در حوزه شیلات کشور نقش کلیدی دارد.
وی برخورداری از پتانسیل، توانمندی و موقعیت هر یک از مولفه‌های چرخه تولید آبزیان در کشور و بویژه استان بوشهر را مد نظر دانست و بر ضرورت، تکمیل و حمایت زنجیره تولید و ارتقا فن‌آوری در استان تاکید کرد.  
محمدزاده، کارشناس برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی که به اتفاق همراهان به بوشهر سفر کرده، هدف اصلی را بررسی و مدیریت برای رفع موانع در هر یک از بخش های تولید آبزیان در صنعت آبزی پروری بویژه در حوزه پرورش ماهی در قفس و میگو، اعلام کرد.
وی در این جلسه به اهداف توسعه دریا محور، اولویت‌های توسعه در استان، شهرک های گلخانه ای و شیلاتی و اهمیت فن آوری، جایگاه تحقیق و توسعه، نقش موثر موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و پژوهشکده میگوی کشور پرداخت و بر حمایت معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری در رفع موانع و مشارکت متخصصان تاکید کرد. سپس بطور ویژه بر تمرکز دفتر بر رفع مشکلات موجود در تولید بچه ماهی مورد نیاز فعالان پرورش ماهی در قفس، همچنین مولد سازی و اصلاح نژاد میگو تاکید کرد.
مهمترین موضوعات مورد بحث در این جلسه، توسعه پایدار میگوی پرورشی، تولید میگوی SPF و   SPR، مولدین، بیماری ها، فناوری‌های جدید در ساختار و مکانیسم پرورش، نیازهای آتی صنعت، ارتقای راندمان تولید، تحقیق و توسعه با حمایت بخش خصوصی بود.
همچنین در مورد پرورش ماهی در قفس و مهمترین چالش فعلی آن از جمله: تولید لارو با کیفیت و کافی، توانمندی و پتانسیل پژوهشکده برای مشارکت در موارد فوق، بحث و تبادل نظر شد.
مقرر گردید پژوهشکده میگوی کشور در راستای رفع موانع تولید و توسعه‌ میگو پروری در کشور با این برنامه مشارکت کند.
این نشست با حضور محمدزاده، کارشناس دفتر برنامه ملی توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای و شیلاتی، معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، خدایی رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان کشور، دشتی رئیس پارک علم و فناوری بوشهر و محققان پژوهشكده برگزار شد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code