چهارشنبه بیست و نهم فروردین 1403 

گامی نوین در جهت تکثیر ماهی سفید پرورشی در کشور

رئیس پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور_ گیلان، از اولین تکثیر موفقیت‌آمیز مصنوعی ماهی سفید پرورشی در کشور و تولید بچه ماهیان نسل اول خبر داد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 201 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، محمد صیاد بورانی در گفتگو با خبرنگار ایانا با اشاره به رسالت موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور مبنی بر معرفی گونه‌های آبزیان مستعد و مناسب به‌ویژه ماهیان بومی به صنعت آبزی‌پروری از موفقیت پروژه «بررسی امکان پرورش ماهی سفید در استخرهای خاکی تا اندازه بازاری» خبر داد.
وی گفت: ماهی سفید دریای کاسپین (Rutilus frisii) تنها در حوزه جنوبی این دریا یعنی سواحل ایرانی آن زیست کرده و در هیچ جای دیگر دنیا وجود ندارد. بر این اساس با توجه منحصربه‌فرد بودن، علاقه بسیار زیاد مصرف‌کنندگان و ارزش اقتصادی بسیار بالا، یکی از مهم‌ترین و مناسب‌ترین گونه‌های قابل معرفی به آبزی‌پروری در کشور محسوب شده و آبزی پروران نیز علاقه‌مندی فراوانی برای پرورش و عرضه این ماهی بازارپسند دارند.
صیادبورانی افزود: بنابراین در راستای تحقق اهداف برنامه مشترک موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و سازمان شیلات ایران این پروژه باهدف اصلی دستیابی به تراکم مناسب و معرفی زی فن پرورش تک‌ گونه‌ای ماهی سفید در مراحل پیش پرواری و پرواری تا اندازه بازاری و دسترسی به مولدین مناسب پرورشی برای تولید بچه ماهیان نسل اول در موسسه به تصویب رسیده و از طریق پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های داخلی کشور_ گیلان با همکاری مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان استخوانی شهید انصاری رشت از سال 1399 به اجرا درآمد.
رئیس پژوهشکده ادامه داد: در نتیجه انجام بیش از 4 سال تحقیق، محققین و کارشناسان متصدی پروژه با همکاری یکدیگر، ضمن دستیابی به زی فن و معرفی تراکم مناسب پرورش ماهی سفید در استخرهای خاکی، موفق به تولید مولدین نر و ماده پرورشی ماهی سفید با رسیدگی جنسی بسیار مناسب و تکثیر مصنوعی آن¬ها در 22 فروردین‌ 1403 برای اولین بار در کشور شدند که دستاورد بسیار ارزشمندی برای بهره‌برداران و آبزی پروران و در نهایت برای مردم خواهد بود.
وی یادآور شد: تولید ماهی سفید از طریق آبزی‌پروری، هم می‌تواند ضامن حفظ نسل این ماهی و پایداری جمعیت آن در دریای کاسپین و کشور بوده و هم سهم به سزایی در سبد تولید پرورش‌ دهندگان ماهیان گرمابی در کشور را به خود اختصاص دهد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code