دوشنبه هفدهم اردیبهشت  1403 

چاپ مقاله علمی با مشارکت عضو هیأت علمی موسسه در مجله Nature

مسلم شریفی نیا، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در پژوهشکده میگوی کشور، با مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه جیرفت، اردیبهشت ماه 1403 موفق به چاپ مقاله‌ در مجله نیچر (Nature) شد.
اخبار مهم سایت | بازدید: 359 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده میگوی کشور، در اردیبهشت  1403 برابر با  23 آپریل 2024 ، مقاله‌ای با عنوان " The Middle East’s largest hypersaline lake risks turning into an environmental disaster zone" از محققان ایرانی در مجله نیچر (Nature) به چاپ رسید.
این مقاله با مشارکت اعضای هیات علمی دانشگاه جیرفت و محقق پژوهشکده تدوین شده است؛ در حقیقت یک مکاتبه علمی (Correspondence) محسوب می‌شود و در آن به ارائه گزارشی علمی پیرامون خطر تبدیل شدن دریاچه ارومیه به یک فاجعه زیست ‌محیطی در پی خشک شدن و شوری و نمکی که این دریاچه دارد، پرداخته شده است.
در این تحقیق به اثرات خشک شدن دریاچه و تاثیرات آن بر معیشت جوامع محلی و تنوع زیستی خود دریاچه و حتی مناطق اطراف آن تا شعاع 600 کیلومتری اشاره شده است.
نویسندگان این مقاله دلیل اصلی خشک شدن و کاهش حجم آب در دریاچه فوق‌ شور ارومیه را ناشی از فعالیت‌های انسانی یعنی همان سدسازی می‌دانند و تاثیر این اقدام در خشک شدن دریاچه را 80 درصد اعلام می‌کنند.
آن‌ها معتقدند راهکارهایی مانند: حذف سدها، رهاسازی آب و توقف ساخت و ساز جدید در منطقه می‌تواند به احیای دریاچه ارومیه و حفظ تنوع زیستی ارزشمند آن کمک شایانی کند.
همچنین، نیچر یکی از معتبرترین مجلات علمی در جهان است که تحقیقات پیشگامانه‌ای را در طیف وسیعی از رشته‌ها از جمله: زیست شناسی، فیزیک، شیمی، و علوم زمین و محیط زیست منتشر می کند.
گفتنی است؛ نیچر که با شهرت انتشار تحقیقات پیشرفته، بسیار مورد توجه دانشمندان در سراسر جهان است، اغلب به عنوان معیاری برای برتری علمی در نظر گرفته می شود و دارای ضريب تاثير 64.8 است.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق لینک زیر به این مقاله دسترسی پیدا نمایید:
https://www.nature.com/articles/d41586-024-01185-3
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code