شنبه ششم تیر 1405 

آموزش، فناوری و مدیریت منابع؛ سه محور تحول کشاورزی مازندران

سیصد و پنجاه‌ونهمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی مازندران با تمرکز بر توسعه فناوری‌های نوین، ارتقای آموزش‌های تخصصی، مدیریت منابع طبیعی و تقویت امنیت غذایی برگزار شد و اعضای شورا بر هم‌افزایی میان پژوهش، آموزش و ترویج برای تحقق توسعه پایدار بخش کشاورزی تأکید کردند.
اخبار مهم سایت | بازدید: 20 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی دریای خزر، سیصد و پنجاه‌ونهمین جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان مازندران، دوشنبه اول تیرماه ۱۴۰۵، به میزبانی مجتمع تحقیقات و آموزش تیرتاش برگزار شد.
در این نشست، اسدالله تیموری، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران و رئیس شورای تات استان، اباذر ابوذری، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و دبیر شورای تات استان، معاونان، مسئول دفتر نماینده ولی‌فقیه در مرکز تحقیقات، رؤسای واحدهای تحقیقاتی، مدیران استانی، اعضای شورا و بهزاد رهنما، رئیس بخش بوم‌شناسی، به نمایندگی از پژوهشکده اکولوژی دریای خزر حضور داشتند.
مهم‌ترین محورهای نشست، بررسی راهکارهای توسعه کشاورزی استان با تکیه بر هم‌افزایی میان پژوهش، آموزش و ترویج، بهره‌گیری از فناوری‌های نوین و برنامه‌ریزی منطقه‌ای بود. همچنین موضوعاتی از جمله پایش هوشمند جنگل‌های هیرکانی، مدیریت منابع طبیعی و تدوین شاخص‌های امنیت غذایی خانوار مورد بررسی قرار گرفت.
در بخش علمی جلسه، رمضان‌علی خرمی، عضو هیئت علمی بخش تحقیقات منابع طبیعی، روش نوینی برای پایش اراضی معرفی کرد که بر پایه تصاویر ماهواره‌ای و پردازشگرهای پیشرفته، امکان رصد تغییر کاربری جنگل‌های هیرکانی و اراضی کشاورزی را فراهم می‌کند.
همچنین فواد عشقی، رئیس پژوهشکده امنیت غذایی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، طرح استخراج و اعتبارسنجی شاخص‌های امنیت غذایی خانواده‌های ایرانی را تشریح کرد؛ طرحی که می‌تواند به عنوان یکی از مبانی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی در حوزه سلامت و امنیت غذایی کشور مورد استفاده قرار گیرد.
در ادامه، رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تأکید بر ضرورت سنددار شدن اراضی کشاورزی، حفظ سطح زیرکشت توتون، تهیه نقشه خاک استان و مدیریت بحران شوری در شرق مازندران، بر بومی‌سازی الگوی کشت و توسعه کاربرد فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی تأکید کرد. همچنین ظرفیت‌های مجتمع تحقیقات و آموزش تیرتاش برای اجرای طرح‌های مشترک با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی از دیگر محورهای مطرح‌شده در این بخش بود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی و دبیر شورای تات استان نیز با اشاره به نام‌گذاری سال جاری از سوی سازمان تات به عنوان «سال آموزش و ترویج»، بر تقویت برنامه‌های آموزشی و ترویجی و نقش آن‌ها در ارتقای بهره‌وری و تحول کشاورزی مازندران تأکید کرد.
در پایان جلسه، مقرر شد رؤسای واحدهای تحقیقاتی، آموزشی و مدیران استانی، پیشنهادهای اجرایی خود را برای تسریع روند توسعه کشاورزی مازندران در نشست‌های آینده شورای تات ارائه کنند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code