سه شنبه چهارم آبان 1395 

ضرورت اجرای طرح نظام نوین ترویج

ضرورت اجرای طرح نظام نوین ترویج در کشور الف پاسخگویی به مسائل و مشکلات کشاورزان در عرصه های تولیدی امروزه بخش عمده ای از بهره برداران که در نواحی روستایی زندگی می کنند در حوزه تولید و مدیریت واحدهای تولیدی خود با مسائل و مشکلات متنوعی مواجه هستند که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی توسعه کشاورزی باید پاسخگوی نیاز آنان باشد در این خصوص وزارتخانه با جذب حدود 8000 نفر از فارغ التحصیان بخش کشاورزی پتانسیل جدیدی برای پاسخگویی به نیازهای آنان ایجاد نمو
اطلاعیه ها | بازدید: 1608 مرتبه | 0 نظر
ضرورت اجرای طرح نظام نوین ترویج در کشور
الف) پاسخگویی به مسائل و مشکلات کشاورزان در عرصههای تولیدی
امروزه بخش عمده ای از بهره برداران که در نواحی روستایی زندگی می کنند در حوزه تولید و مدیریت واحدهای تولیدی خود با مسائل و مشکلات متنوعی مواجه هستند که وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی توسعه کشاورزی باید پاسخگوی نیاز آنان باشد. در این خصوص وزارتخانه با جذب حدود 8000 نفر از فارغ التحصیان بخش کشاورزی پتانسیل جدیدی برای پاسخگویی به نیازهای آنان ایجاد نموده است. این کارشناسان در مراکز جهاد کشاورزی دهستان مستقر هستند.در این طرح برای هر یک از کارشناسان، یک پهنه تولیدی بر اساس شرایط منطقه تعریف می شود به گونه ای که تمامی روستاها و کشاورزان تحت پوشش قرار گیرند. آنها به عنوان مسئول هر پهنه باید پاسخگوی کشاورزان مستقر در آن پهنه باشند.
ب) انتقال دانش فنی و یافتههای تحقیقاتی به کشاورزان مستقر در هرپهنه
مدیریت دانش کشاورزی فرایند کشف، کسب، توسعه و ایجاد، تسهیم، نگهداری، ارزیابی و به­کارگیری دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در بخش کشاورزی است که از طریق ایجاد پیوند بین منابع انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ساختاری مناسب برای دستیابی به اهداف بخش کشاورزی انجام می شود. نظام مدیریت دانش، رهیافت نوینی است که از تفکر نظام ملی اطلاع رسانی منتج شده و آخرین دستاورد بشری در حوزه معماری جامعه دانش مدار است. هم اکنون مدیریت دانش با توجه به احساس نیاز بخش کشاورزی و حجم انبوه دانش تولید شده در مؤسسات و مراکز تحقیقاتی مربوطه، یک ضرورت جدی در وزارتخانه محسوب می­شود. عملیاتی کردن نظام مدیریت دانش و اطلاعات در بخش کشاورزی و منابع طبیعی به منظور دسترسی ذینفعان به دانش فنی و یافته های تحقیقاتی بر اساس موضوع بند"ج" ماده 22 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی، یکی دیگر از مباحث اصلی نظام نوین ترویج است.
ج) انسجامسازمانیوبهره­گیریاز جمیععواملدولتیوغیردولتیدرارائه خدماتبهکشاورزان
طرح حاضر با هدف دستیابی به اولویت ها و سیاست های بخش های اجرایی از طریق مشارکت تحقیقات، اجرا، ترویج و کشاورز تدوین شده و فعالیت هایی را تعریف نموده که ضمن مدنظر قرار دادن استفاده بهینه و مطلوب از منابع و نهاده های پایه، تولید به ازاء متر مکعب آب، تولید محصول سالم و... تضمین کننده پایداری تولید با تغییر رفتار حرفه ای کشاورز است. رویکرد طرح حاضر در این خصوص ایجاد سایت های الگویی و کانون های یادگیری در واحدهای تولیدی کشاورزان است که می تواند به راحتی ضریب پوشش فعالیت های بخش کشاورزی را افزایش دهد.
د) ساماندهیوتجهیزمراکزجهاد کشاورزیدهستانبهعنواننقطهارتباطی بخش (تحقیق،اجرا،ترویج)باتولیدکنندگان
بر اساس ضرورت ایجاد ارتباط منسجم بین تولیدکنندگان و مراکز تحقیقاتی، آموزشی و ترویجی برای ارائه خدمات فنی و تخصصی به تولیدکنندگان و انعکاس مسائل و مشکلات آنها به مراجع تصمیم گیری و تحقیقاتی و از طرفی نامناسب و نامطلوب بودن فضای اداری و آموزشی اکثر مراکز باید نسبت به ساماندهی و تجهیز آن ها اقدام جدی صورت گیرد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code