سه شنبه چهارم آبان 1395 

کارگروههای تخصصی نظام نوین ترویج

معرفی اجمالی کارگروههای تخصصی نظام نوین ترویج کشاورزی به منظور تحقق اهداف عالیه وزارت جهاد کشاورزی در استقرار نظام نوین ترویج کشاورزی هفت کارگروه تخصصی در معاونت ترویج سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی تشکیل شد که عناوین اهداف و اعضای شش کارگروه به شرح زیر است در ضمن کارگروه هفتم با عنوان نظارت ارزشیابی و پایش اثربخشی متعاقبا معرفی خواهد شد کارگروه شبکه عاملین ترویج هدف از تشکیل این کارگروه عبارت است از الف برنامه ریزی به منظور آموزش
اطلاعیه ها | بازدید: 1744 مرتبه | 0 نظر
معرفیاجمالیکارگروههایتخصصینظامنوینترویجکشاورزی
به منظور تحقق اهداف عالیه وزارت جهاد کشاورزی در استقرار نظام نوین ترویج کشاورزی، هفت کارگروه تخصصی در معاونت ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تشکیل شد که عناوین، اهداف و اعضای شش کارگروه به شرح زیر است؛ در ضمن کارگروه هفتم با عنوان نظارت، ارزشیابی و پایش اثربخشی متعاقبا معرفی خواهد شد.
-کارگروهشبکهعاملینترویج
هدف از تشکیل این کارگروه، عبارت است از:
الف) برنامه ریزی به منظور آموزش، توانمندسازی و ارتقای مهار تهای فنی، کاربردی، آشنایی با قوانین و مقررات و آموزشهای مدیریتی هر یک از عاملین شبکه.
ب) تدوین دستورالعمل حمایت و پشتیبانی شبکه عاملین ترویج برای تسهیل در اجرای برنامه های نظام نوین ترویج.
اعضای کارگروه فوق را نمایندگان دفاترمعاونت ترویج، معاونت آموزش و نمایندگان سایر معاونت­ها و سازمان­های تخصصی وزارت متبوع )حسب ضرورت( تشکیل می­دهند. مسئولیت کارگروه با آقای سلطانیان مدیرکل دفتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی و دبیر کارگروه آقای ذبیحی می باشند.
-کارگروهآموزش
هدف از تشکیل کارگروه فوق، برقراری ارتباط فرایندی بین جریان آموزشی و ترویجی برای هدفمند کردن فعالیتهای آموزشی به منظور تحقق اهداف نظام نوین ترویج است. اعضای کارگروه را نمایندگان دفاتر آموزش بهره برداران و مشاغل کشاورزی، آموزش کارکنان، بسیج سازندگی و شبکه عاملین ترویج و دفتر امور زنان روستایی و عشایری تشکیل می دهند. مسئول کارگروه آقای میثمی تبار مدیرکل دفتر آموزش کارکنان معاونت آموزش است.
-کارگروهساماندهیمراکزجهادکشاورزی
هدف این کار گروه برنامه ریزی برای ارتقاء توانمندی مراکز جهاد کشاورزی در هدایت ،حمایت و پیشبرد برنامه های توسعه کشاورزی در چارچوپ سیاستهای وزارت متبوع می باشد. این کارگروه برآن است تا با تهیه، تدوین، تصویب و ابلاغ دستورالعمل ساماندهی مراکز جهاد کشاورزی فرآیند منسجم، هدفمند و یکنواختی را درمحورهای ساماندهی، پشتیبانی و تجهیز، انگیزش نیروی انسانی، آموزش وتوانمند سازی، اعتبارات، ساختار و شرح وظایف در امور مراکز جهاد کشاورزی ایجاد نماید. مسئول کارگروه آقای درجانی مدیر کل دفتر بسیج سازندگی و شبکه عاملین ترویج می باشد که اعضای آن متعاقبآ اعلام می شود.
-کارگروهپهنهبندی
هدف از تشکیل کارگروه مذکور، شاخص سازی و برنامه ریزی برای پهنه بندی عرصه های تولید با بهره­گیری از تجارب استانها و نظارت و ارزیابی فرایندهای اجرایی در معاونت ترویج است. اعضای کارگروه، متشکل از مدیران معاونت ترویج، معاونت آموزش، نمایندگان تام الاختیار معاونت های اجرایی و سازمان های ذیربط، نمایندگان استان های پایلوت و کارشناسان موضوعی )حسب مورد( است. مسئولیت کارگروه با خانم بنی هاشم، مشاور وزیر و مدیرکل دفتر امور زنان روستایی و عشایری معاونت ترویج است.
از جمله اهداف مهم پهنه بندی تسهیل ارتباط و تعامل فنی کارشناس مسئول پهنه با بهره برداران، تسریع انتقال یافته­ها و دانش فنی به بهره برداران وآگاهی بموقع از مسائل و پیشامدهای جاری در حوزه ماموریت کارشناس است.
پیش نیاز این امر وجود داده و اطلاعات متقن و مفید از پهنه هاست. چنین فرایندی ضمن فراهم کردن شرایط مناسب برای تعامل بین بهره بردار وکارشناس مسئول پهنه، به عنوان یک داشبورد مدیریتی، برای مدیران امکان نظارت و ارزیابی نحوه عملکرد در پهنه ها را فراهم می کند. این رویکرد در سطح کلان امکان نظارت بر بخش را هم فراهم می نماید.
از این رو موضوع تدوین سامانه نظام جامع داده ها واطلاعات پهنه در الویت اجرایی شدن نظام نوین ترویج کشاورزی قرار گرفت. در اولین گام برای تحقق این امر، دسترسی به داده های ضروری در زیر بخش های مختلف کشاورزی مطرح شد. از این رو کارگروه با همکاری کارشناسان دفتر ترویج، جلسات متعددی با معاونت های اجرایی و سازمان های تخصصی برگزار کرد و طی آن کلیه داده های مورد نیاز زیر بخشهای مختلف در قالب فرمهای جداگانه ای طراحی شد. این فرم ها پس از نهایی شدن از طریق سامانه نظام جامع داده ها و اطلاعات در اختیار استا نها قرار می گیرد.
-کارگروهاطلاعرسانی،مستندسازیوتولیدرسانه
هدف از تشکیل این کارگروه، پوشش رسانه ای فرایند اجرای نظام نوین ترویج در سه مقطع کوتاه، میان و بلند مدت است. در کوتاه مدت؛ پوشش رسانه ای، اقدامات جاری در فرایند استقرار نظام نوین ترویج مانند آئین نامه ها، دستورالعملها، ابلاغها، بازدیدها و... را شامل می شود. در میان مدت؛ پوشش کامل رسانه ای از مصوبات کارگروه مدیریت دانش و در بلند مدت هم؛ مستندسازی مصور از فرایند استقرار نظام نوین ترویج در چهار استان پایلوت و همچنین پوشش رسانه ای از مصوبات خاص کارگروه مدیریت دانش )که نیازمند دامنه زمانی است( انجام می پذیرد. اعضای کارگروه شش نفر از کارشناسان گروه رادیو و تلویزیونی جهاد و رسانه های ترویجی به عنوان اعضای ثابت و دبیران شش کارگروه نظام نوین ترویج )حسب مورد( می باشد. مسئول کارگروه آقای سیداسحاقی معاون گروه رادیو و تلویزیونی جهاد و رسانه­های ترویجی و دبیر کارگروه آقای بهرامی می باشند.
کارگروه اطلاع رسانی، مستند سازی و تولید رسانه در سه حوزه زیر فعالیت می کند:
الف) اطلاع رسانی:
در کوتاه مدت نشر اطلاعات مربوط به فرایند نه ماهه از استقرار نظام نوین ترویج از طریق مجموعه رسانه های ذیل انجام می شود:
  • خبرنامه نظام نوین ترویج ماهانه
  • سامانه پیامکی معاونت ترویج روزانه
  • سایت معاونت ترویج روزانه
  • کلیپ و میان برنامه موردی
  • برنامه های تلویزیونی ملی ماهانه
  • برنامه های رادیویی و تلویزیونی استانی موردی
  • برنامه های شبکه کشاورزی هفتگی (پس از راه اندازی مجدد)
ب)تولید رسانه:
در میان مدت ایجاد بستر لازم برای انجام عملیات تولید رسانه های الکترونیکی و نوشتاری در طیف وسیع بر اساس مصوبه
کارگروه مدیریت دانش در دستور کار می باشد.
ج )مستندسازی:
در بلند مدت موضوع مستند سازی در دو بخش مد نظر می باشد:
  1. فرآیند استقرار نظام نوین از ابتدا تا انتهای کار (اثر بخشی)
  2. تولیدات رسانه ها بر اساس مصوبات کارگروه مدیریت دانش
-کارگروهمدیریتدانش
هدف از تشکیل کارگروه مذکور، قرار دادن دانش کشاورزی در مسیر کمک به اهداف سازمانی وزارت جهاد کشاورزی است تا ضمن ایجاد ارتباط مؤثر بین منابع انسانی بخش کشاورزی اعم از مدیران، پژوهشگران، مجریان و کشاورزان، بتوان بین سطوح گوناگون منابع انسانی بخش کشاورزی با مراتب مختلف دانش از جمله اطلاعات مدیریتی، پژوهشی، کاربردی و دانش بومی کشاورزی؛ ارتباط ارگانیک برقرار کرد.
اعضای کارگروه فوق را معاون ترویج سازمان )رییس کارگروه(، مدیر کل دفتر ترویج کشاورزی و منابع طبیعی، مدیر کل دفتر پایش امور پژوهشی، مسئول تولید محتوای علمی و ترویجی سازمان )دبیر کارگروه(، مدیر کل دفتر برنامه، بودجه و آمار سازمان و رئیس مرکز اطلاعات و مدارک علمی کشاورزی سازمان تشکیل می دهند.
مسئولیت کارگروه با آقای دکتر علیمراد سرافرازی؛ مشاور معاون وزیر در امور تولید محتوای سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code