چهارشنبه پنجم آبان 1395 

فناوری اطلاعات ضرورت مدیریت دانش کارآمد

فناوری اطلاعات ضرورت یک مدیریت دانش کارآمد در نظام نوین ترویج مدیریت دانش فرایند تولید کسب توسعه و ایجاد تسهیم نگهداری ارزیابی و بکارگیری دانش مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب است که از طریق ایجاد پیوند مناسب بین منابع انسانی فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد فرایند و ساختار مناسب برای دستیابی به اهداف سازمان صورت می پذیرد از میان بنیان های اساسی نهفته در تعریف مدیریت دانش فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت تسهیل دسترسی به حجم عظیمی از دانش موجود در سازمان تحقیقات آموزش
اطلاعیه ها | بازدید: 1570 مرتبه | 0 نظر
فناوری اطلاعات، ضرورت یک مدیریت دانش کارآمد در نظام نوین ترویج
مدیریت دانش، فرایند تولید، کسب، توسعه و ایجاد، تسهیم، نگهداری، ارزیابی و بکارگیری دانش مناسب در زمان مناسبتوسط فرد مناسب است که از طریق ایجاد پیوند مناسب بین منابع انسانی، فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد فرایند و ساختار مناسب برای دستیابی به اهداف سازمان صورت می پذیرد. از میان بنیان های اساسی نهفته در تعریف مدیریت دانش، فناوری اطلاعات به عنوان زیرساخت تسهیل دسترسی به حجم عظیمی از دانش موجود در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از اهمیت خاصی برخوردار است.
آنچه روشن است این است که این مجموعه دانش ذیقیمت در مسیر مناسب انتقال و چرخه دانش قرار ندارد و با چالش های عمده ای نظیر عدم اولویت بندی و استفاده از دانش، استفاده از سیستم های مدیریت اطلاعات، تبدیل اطلاعات به دانش، فرهنگ مدیریت دانش، استفاده محدود از دانش موجود، و نبود ساختار و زیرساخت مناسب برای تسهیم دانش روبرو است. در خصوص چالش تسهیم دانش، ایجاد همگرایی میان فناور یهای اطلاعات و ارتباطات و مدیریت دانش راهکارهایی نظیر افزایش اطلاعات موجود در بستر اطلاعاتی، افزایش تعداد صفحات وب، تعداد شاخه های قابل دسترس در شبکه های داخلی، دستیابی به اطلاعات به شکل کاتالوگ، خبرنامه و موتورهای جستجو، سازماندهی ارائه اطلاعات بر پایه نیاز ذینفعان، ارتباط از طریق صفحات وب، پست الکترونیکی یا خدماتی نظیر پیامک با شبکه، برقراری ارتباط دوسویه رسمی بیشتری میان کاربران و سیستم، امکان دادن سفارشات اطلاعاتی بر خط، استفاده ذینفعان از خدمات، اطلاعات و محصولات به صورت برخط و امکان مبادله اطلاعات با سیستم راهگشاست. در این مرحله، همه خدمات و اطلاعات سازمانی، به سادگی در اینترنت قابل دسترس هستند. کلیه وظایف الکترونیکی یکپارچه شده اند.
در این مسیر و جهت تحقق این بخش از مدیریت دانش سامانه دیجیتالی همراه کشاورز - مروج پایه­ گذاری شد و در کوتاه مدت به مرحله عمل رسید. شناخت، مستند سازی، اعتبارسنجی و به اشتراک گذاشتن بهترین یافته ها از طریق شناخت نیازهای دانشی بهره برداران محور اصلی راه اندازی این کتابخانه بود.
با راه اندازی این کتابخانه، امکان ثبت و بارگذاری آثار و منابع علمی و آموزشی به فرمت های استاندارد (فیلم، عکس، پاورپوینت، متن) و الکترونیک، ارائه فهرست کامل منابع، جستجوی ساده و پیشرفته در منابع موجود در سامانه، دسترسی آسان به منابع بر اساس نویسنده، بانک اطلاعات نویسندگان، قابلیت نمایه سازی و نمایش چکیده و متن کامل منابع به فرمت کتاب الکترونیکی و پخش فیلم با امکان مشاهده روی دستگاههای هوشمند همراه با سیستم اندروید و در نهایت امکان دانلود رایگان منابع علمی فراهم شده است.
علاوه بر بارگذاری کلیه انتشارات نوشتاری و دیداری ستادی و استانی مجموعه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در آینده اهدافی نظیر راه اندازی سیستم مشارکت دانش ضمنی (کافه دانش)، تولید و بارگذاری اپلیکیشن های کشاورزی با همکاری محققان موسسات تحقیقاتی، راه اندازی سیستم های خبره، سیستم های تصمیم ساز و مشاوره و سامانه گروه های تخصصی تبادل دانش با هماهنگی کشاورزان خبره در دستور کار قرار دارد. نشانی پایگاه کتابخانه همراه کشاورز _ مروج agrilib.areo.ir است.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code