چهارشنبه یکم شهریور 1396 

انتشار کتاب وضعیت حفاظتی و فهرست قرمز غضروف ماهیان حوضه شمال غرب اقیانوس هند

کتابوضعیت حفاظتی و فهرست قرمز غضروف ماهیان کوسه سفره شیمرا دریاهای حوضه شمال غرب اقیانوس هند ARS با همکاری متخصصان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور منتشر شد
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 2863 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور،بر اساس اهداف تعیین شده و برنامه کار گروه های تخصصی IUCN - SSC، کارگاه مشورتی با مشارکت 22 نفر از متخصصان ماهی شناسی، اکولوژی، بیولوژی و مدیریت شیلاتی عضو کارگروه تخصصی کوسه ماهیان (SSG) از کشور های ایران (آقایان دکتر فریدون عوفی و تورج ولی نسب)، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عمان، هندوستان، پاکستان، سریلانکا، مالدیو، سومالی، کانادا، استرالیا، انگلستان، فرانسه، آلمان و حضور 6 نفر ناظر بین المللی از مراکز پژوهشی و دانشگاهی، در بهمن ماه 1395 در امارات متحده عربی – ابوظبی برگزار گردید، نتایج بررسی های مشورتی در سطح منطقه منجر به تدوین و انتشار کتاب"وضعیت حفاظتی غضروف ماهیان دریای عرب و دریاهای همجوار" گردید.
این کتاب در 235 صفحه و 6 فصل، فهرست منابع مشتمل بر 495 منبع (شامل مقاله، گزارش، کتاب، پایان نامه و . . .)، و 4 ضمیمه، توسط 7 نفر از متخصصان و صاحب نظران بین المللی ویرایش و از سوی Environment Agency – Abu Dhabi و با همکاری و حمایت سازمان ها و اتحادیه های بین المللی IUCN – SSC – SSG – SOS – IFAW در August 2017 به چاپ رسیده است.
لازم به ذکر است، کتاب حاضر از دیدگاه مدیریت شیلاتی و تنوع زیستی در سطح منطقه و بین الملل بسیار ارزشمند می باشد به نحوی که اطلاعات و داده های ارائه شده در آن 153 گونه از غضروف ماهیان منطقه شامل 77 گونه کوسه ماهیان، 74 گونه سفره ماهیان و 2 گونه شیمرا را مورد بازنگری سیستماتیک و اصلاح اسامی علمی قرار داده است. همچنین از دیگر نتایج مهم ارائه شده در کتاب یاد شده، بازنگری و به روز نمودن وضعیت حفاظتی گونه ها (با تاکید بر گونه های بوم زاد) بر اساس معیار های طبقه بندی حفاظتی IUCN Red List می باشد که به استناد منابع و مستندات، در گروه های با ریسک بالا در معرض خطر(VU – EN – CR) ، با ریسک کمتر در معرض خطر (LC – NT) و همچنین کمبود داده ها و اطلاعات (NE – NA – DD) طبقه بندی، و پراکنش زیستگاهی هر گونه با بکارگیری داده های مکانی بر روی نقشه های GIS مشخص گردیده است.
شایان ذکر است که از دیدگاه جغرافیای دریایی، ناحیه دریاهای عرب (Arabian Seas Region- ASR) واژه معرفی شده برای بوم سازگان بزرگ دریایی (Large Marine Ecosystem – LME) با وسعت حدود 3/9 میلیون کیلومتر مربع و در محدوده حوضه دریایی شمال غرب اقیانوس هند (North-West Indian Ocean) می باشد که 20 کشور منطقه (ایران، عراق، کویت، عربستان سعودی، بحرین، قطر، امارات متحده عربی، عمان، یمن، سومالی، سودان، جیبوتی، اتیوپی، اردن، مصر، فلسطین اشغالی، هند، پاکستان، سریلانکا و مالدیو دارای خط ساحلی هستند. این منطقه به سه زیر حوضه: مرکزی و سواحل ایرانی (Central ASR)، غربی و سواحل آفریقا (Western ASR)، و شرقی و سواحل هند و پاکستان (Eastern ARS) تقسیم می گردد و مجموعه متنوعی از زیستگاه های دریایی – خلیجی شامل دریای عرب، خلیج فارس، خلیج عمان، تنگه هرمز، دریای سرخ، خلیج عقبه، خلیج (کانال) سوئز، و خلیج عدن را در بر می گیرد. همچنین باتوجه به ویژگی های محیط زیست دریایی و زمین ریخت شناسی منحصر به فرد منطقه، این بوم سازگان به سه منطقه سواحل سومالی (LME 31)، دریای عرب (LME 32)، و دریای سرخ (LME 33) تفکیک شده است که با توجه به تقسیم بندی نواحی جهانی صیادی از سوی FAO، با منطقه 51 صیادی هم پوشانی دارد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code