به گزارش روابط عمومی پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان، به منظور بررسی وضعیت ذخیره میگو، تعیین توده زنده و زمان شروع فصل صید میگو در استان هرمزگان، گشت های تحقیقاتی از تاریخ 25 شهریور 1396 آغاز گردیده و به مدت یک هفته ادامه خواهد یافت. این گشت ها با استقرار کارشناسان پژوهشکده مزبور بر 5 فروند شناور صیادی از منطقه سیریک تا درگهان در شمال جزیره قشم انجام می گیرد و در آنلایه های عمقی 5-2، 10-5 و 20-10 متربا استفاده از تور ترال کف (Bottom trawl) مورد بررسی قرار می گیرند.
لازم به ذکر است تورکشی در فواصل زمانی یک ساعت بوده و تراکم ذخیره میگو در مناطق مختلف زیستگاهی مورد ارزیابی قرار می گیرد و سپس با توجه به وسعت صیدگاه های مختلف، میزان توده زنده میگو محاسبه و از آن میزان مجاز و قابل برداشت از ذخیره تعیین می گردد. همچنین در این گشت ها وضعیت رشد میگوهای جوان مطالعه گردیده و زمان رسیدن میگوها به اندازه اقتصادی برداشت محاسبه شده و بر اساس آن زمان آزاد سازی فصل صید میگو نیز تعیین می گردد.
قابل ذکر است در گشت های مذکور، شرایط محیطی آب و بستر دریا نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است نتایج حاصل از این گشت به اداره کل شیلات استان هرمزگان ارسال خواهد شد تا در مدیریت صید میگو مورد استفاده قرار گیرد. ضمنا پس از اعلام زمان آزاد سازی و در طول فصل صید نیز بخش بیولوژی و ارزیابی ذخائر پژوهشکده با آنالیز داده های حاصل از صید روزانه شناورهای صیادی اقدام به پایش ذخیره نموده و با توجه به تراکم میگو در صیدگاه همکاری لازم را با اداره کل شیلات استان برای اعلام خاتمه صید و حفظ و پایداری ذخایر میگو به عمل خواهد آورد.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code