به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، دستاورد ارزشمند و نظریات جدید دکتر فریدون عوفی و دکتر مهناز ربانی ها از پژوهشگران و اعضاء هیئت علمی ستاد موسسه در زمینه پیآمدهای تغییر اقلیم بر محیط زیست دریایی و امنیت منابع غذایی شیلاتی، در آخرین شماره نشریه (The Lancet) اکتبر 2017 به عنوان یکی از معتبرترین نشریات بین المللی جهان با ضریب تاثیر Impact Factor) 48) منتشر گردید. دکتر فریدون عوفی و دکتر مهناز ربانی ها (بخش بوم شناسی منابع آبی) با همکاری محققانی از پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و دانشگاه علوم پزشکی برای اولین بار در سطح جهان شاخص های دریایی را با هدف انجام مطالعات و پژوهش های پیامد های ناشی از تغییر اقلیم در برنامه های امنیت غذایی و سلامت جامعه ارائه نمودند. این موضوع از سوی کمیته ارزیابی کمیسیون بین المللی Lancet در گروه شاخص امنیت غذایی و سوء تغذیه با عنوان تولیدات اولیه دریایی (Marine Primary Production) به عنوان شاخص جدید مورد تایید قرار گرفت و در سطح بین المللی معرفی گردید. در این مدل، مهمترین عوامل تاثیر گذار و تاثیر پذیر محیط زیست دریایی در ارتباط با ذخایر و منابع دریایی/شیلاتی که پایش و ردیابی جهانی آنها در سطح حوضه های دریایی امکان پذیر می باشد در دو گروه پارامتر های غیر زیستی (درجه حرارت، شوری و ارزش زیستگاهی آبسنگ های مرجانی) و زیستی (جمعیت و تراکم لارو ماهیان و وزن توده زنده ماهیان با ارزش اقتصادی) طبقه بندی و معرفی شده اند.
گزارش بین المللی منتشر شده در مورد پیآمدهای تغییر اقلیم بر سلامت با همکاری بیش از 60 نفر از محققان و صاحب نظران بیست کشور جهان با عنوان:
The Lancet Countdown on health and climate change: from 25 years of inaction to a global transformation for public health
در شماره اکتبر 2017 نشریه بین المللی The Lancet با ضریب تاثیر 48 منتشر شد. این نشریه به عنوان یکی از نشریات معتبر بین المللی جهان رتبه بندی شده، و مقاله منتشر شده نیز تاکنون در بین مقالات اعضاء هیئت علمی و پژوهشگران وزارت جهاد کشاورزی دارای بالاترین ضریب تاثیر بوده است. این مقاله از طریق آدرس زیر قابل مشاهده می باشد:
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(17)32464-9/fulltext
در همین ارتباط به منظور ترویج و انتشار نتایج ارزشمند این دستاورد علمی، نشست های تخصصی- خبری در بیست کشور جهان از جمله ایران، انگلستان، استرالیا، فرانسه، برزیل، آمریکا، چین، کانادا، آلمان، ایرلند، پرتغال، آفریقای جنوبی، پرو، اسپانیا، سوئد به صورت موازی توسط موسسه بین المللی Lancet تشکیل شد. نشست ایران - تهران در تاریخ 9 آبان 1396 (31 اکتبر 2017) در محل ستاد زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید.
شایان ذکر است که دکتر فریدون عوفی به دعوت کمیسیون بین المللی Lancet جهت شرکت در اجلاس سالانه کمیسیون که طی روز های 16 و 17 آذر ماه سال جاری (7 و 8 دسامبر 2017) در دانشگاه University College London) UCL) در لندن برگزار می گردد، شرکت خواهد نمود. در این اجلاس ایشان ضمن ارائه نتایج مطالعات و پژوهش های انجام گرفته و تشریح مدل پیشنهادی و نظریه جدید در قالب گزارش 2017 تیم محققین ایرانی، پروپوزال پروژه مطالعاتی – پژوهشی پایش جهانی شاخص های دریایی برای اجرا در سال 2018 را نیز مطرح می نماید.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code