چهارمین نشست کارگروه تخصصی استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی، 11 بهمن ماه 1396 با هماهنگی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی ریاست جمهوری و با حضور اعضا ء شبکه ، به میزبانی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار شد.
این نشست با هدف ایجاد بستری برای تبادل دانش و تجربه بین اعضا و دیدار حضوری اعضای کارگروه به منظور افزایش شناخت و ارتباطات بین مراکز عضو شبکه آزمایشگاهی و توانمندی‌های میزبان برگزار شد.
در ابتدا مهندس میردامادی، دبیر کارگروه استاندارد و کالیبراسیون شبکه آزمایشگاهی فناوریهای راهبردی، به معرفی فعالیت‌های کارگروه پرداخت و اعلام کرد که در سال جاری تعداد اعضای این کارگروه نسبت به سال گذشته، تقریبا دو برابر شده‌است. وی فعالیت‌های سال جاری کارگروه را خوب ارزیابی نموده و افزود که در فصلنامه تخصصی دانش آزمایشگاهی ایران، چند استاندارد معرفی شده است که قابلیت تبدیل به استاندارد ملی را دارد. همچنین اظهار داشت که دوره‌های آموزشی کارگروه هدفمندتر برگزار شده‌اند. به عنوان نمونه می‌توان به دوره‌های آموزشی آشنایی با روش صحیح استفاده از مواد مرجع استاندارد اشاره کرد که در تهران و برخی از شهرستان‌ها برگزار شد.
از دیگر فعالیت‌های کارگروه، کمک به استقرار استاندارد ISO/IEC17025 است که در سال 96، تعداد آزمایشگاه‌هایی که در چارچوب شبکه به استقرار این استاندارد پرداخته‌اند، افزایش قابل توجهی داشته است. در این راستا، ایمنی آزمایشگاه نیز در دستور کار حمایتی شبکه قرار گرفت و در این میان امید می‌رود عضویت و فعالیت در کارگروه منجر به اثربخشی و همکاری بیشتری میان آزمایشگاه‌های سراسر کشور گردد.
در ادامه ، مهندس مسعود خزائی، از متخصصان ایمنی در آزمایشگاه، به لزوم استقرار و الزامات استاندارد ایزو 45001 در آزمایشگاه پرداخت. وی ضمن ارایه توضیح درباره بندهای این استاندارد، بیان کرد بهتر است این استاندارد به همراه استاندارد ایزو 14001 پیاده سازی شود تا مدیریت سیستم ایمنی، کنترل حوادث و کاهش مخارج مربوطه و امکان گزارش گیری صحیح را فراهم نماید.
در پیان ، بازدید مهمانان از آزمایشگاه آنالیز مرکزی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری نیز انجام شد.
منبع خبر:گروه استاندارد سازی و نظارت فنی آزمایشگاه ها
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code