دومین همایش ملی ماهیان زینتی در شهرستان محلات در حالی برگزار شد که رییس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی ، رییس سازمان شیلات ایران واستاندار استان مرکزی و تعدادی از مسئولان این شهرستان در این مراسم حضور داشتند.
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور،رییس موسسه تحیقات علوم شیلاتی در دومین همایش ملی ماهیان زینتی با اشاره به اینکه در حال حاضر 120 کشور در دنیا بیش از 1/5 میلیارد دلارتولید ماهیان زینتی دارند اظهار داشتند: در منابع علمی این ارزش تولیدی تا 3 میلیارد دلار در سال می رسد.
دکتر محمد پورکاظمی با توضیح اینکه بالاترین درآمد ارزی از ماهیان خاویاری در کشوردر گذشته به 50 تا 60 میلیون دلار می رسید افزود کشور سنگاپور درآمدی بالغ بر 70 میلیون دلار از تولید و ترانزیت ماهیان زینتی دارد و کشورهای آمریکا، ژاپن، عضو اتحادیه اروپا مهمترین تولید کنندگان ماهیان زینتی در دنیا به شمار می روند.
وی عنوان کردند: یکی از اهداف موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در راستای توسعه علمی ، چابک سازی و توانمندسازی و ایجاد شرکت های دانش بنیان است که در زمینه ماهیان زینتی خلاهایی وجود داشته و نیازمند حضور فعالتر محققان و پژوهشگران این عرصه است.
در ادامه این مراسم ، رییس سازمان شیلات ایران با اشاره به اینکه تولید محصولات شیلاتی در چند سال گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است گفتند در سال 1395، شاهد تولید یک میلیون و 90 هزار تن در عرصه شیلات بودیم که در 5 سال گذشته به طور مستمر صادرات به میزان 40 درصد افزایش و واردات به میزان 25 درصد کاهش داشته است.
دکتر حسن صالحی اضافه کردند رشد بی نظیری در تولید میگوی پرورشی در کشور صورت گرفته به طوریکه این مقدار در سال 1396 به بالغ بر 32 هزار تن رسید.دکتر صالحی افزودند در میان 35 کشور دنیا که به صید تون ماهیان می پردازند ایران رتبه دوم را در اقیانوس هند به خود اختصاص داده است و بندر کنارک بزرگترین بندر لندینگ تون ماهیان به شمار می رود.رییس سازمان شیلات ایران همچنین نسبت به پیشرفت زنجیره تولید در صنعت آبزی پروری در استان مرکزی تاکید کردند.
در ادامه مهندس کردی ، فرماندار شهرستان دلیجان ، از سهم 90 درصدی شهرستان محلات در صادرات ماهیان زینتی خبر دادند و گفتند: سال گذشته 11 میلیون قطعه ماهی زینتی در این شهرستان تولید شدکه بخش عمده آن به صادرات اختصاص یافت .در همین راستا استاندار شهرستان محلات نیز به درآمد یک میلیون و 400 هزار دلاری صادرات ماهیان زینتی در این شهرستان اشاره کردند و افزودند: این میزان تولید در سال جاری به 2 میلیوم قطعه خواهد رسید.
لازم به توضیح است که این همایش در تاریخ 29 و 30 ماه جاری ( بهمن ) در شهرستان محلات برگزار می شود که 55 مقاله به صورت سخنرانی و پوستر ارئه می شود. همچنین دکتر صالحی به همراه استاندار،فرماندار و دکتر پورکاظمی از غرفه های نمایشگاه ماهیان زینتی بعد ازاین مراسم بازدید کردند.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code