سه شنبه هجدهم اردیبهشت  1397 

نشست تخصصی

دومین نشست تخصصی کارگروه بین الدول ذخایر ژنتیکی آبزیان
اخبار و اطلاع رسانی | بازدید: 1513 مرتبه | 0 نظر
به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور ، دومین نشست تخصصی کارگروه بین الدول ذخایر ژنتیکی آبزیان برای تولید غذا و کشاورزی با حضور نمایندگان 30 کشور از 5 قاره و سازمانهای بین المللی در مقر سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل ( فائو) در رم- ایتالیا برگزار گردید.
مهمترین محورها و مباحث مطروحه و تصمیمات بشرح ذیل می باشد:
  1. سند وضعیت ذخایر ژنتیکی آبزیان جهان برای تولید غذا براساس پاسخ رسمی 92 کشور عضو مورد بررسی قرار گرفت که از این تعداد دیدگاه 11 کشور که 90% آبزیان جهان را تولید می کنند را شامل می شد.جمهوری اسلامی ایران هم گزارش وضعیت ذخایر ژنتیکی آبزیان خود را در تاریخ مقرر ارسال نمود.
  2. گرچه آمار ارسالی براساس وضعیت تولید و با تأکید بر ماهیان و آبزیان اقتصادی در صید و آبزی پروری کشورها بود ولی ذخایر ژنتیکی را بطور کامل پوشش نمی داد و گروه کاری توصیه نمود این امر محقق شود.
  3. گروه کاری توصیه نمود که برنامه اصلاح نژاد (بهگزینی) در کشورها مدنظر قرار گیرد و همچنین تأثیر واردات گونه های غیربومی به ذخایر ژنتیکی آبزیان بومی مدنظر قرارگیرد.
  4. مقرر گردید شبکه جهانی، منطقه ای و ملی ذخایر ژنتیکی آبزیان ایجاد گردد و بر این اساس دستورالعمل و چارچوب استاندارد و معین با حمایت فائو تدوین گردد. همچنین مقرر گردید سیستم اطلاعات جهانی ذخایر ژنتیکی پایه گذاری گردد.
  5. گزارش کارگروه مشورتی و تخصصی کمیته ماهیگیری فائو مورد تصویب قرار گرفت.
  6. براساس تقسیم بندی منطقه ای، جمهوری اسلامی ایران به عنوان نائب رئیس، آقای دکتر پورکاظمی ( رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور) به عنوان هیئت رئیسه کارگروه برای مدت 2 سال انتخاب گردید.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code