به گزارش روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، دکتر محمد پورکاظمی در چهارمین همایش ملی میگوی ایران-بوشهر، با اشاره به اینکه نتایج و دستاوردهای تحقیقاتی موسسه، نقش موثری در توسعه تولیدات میگوی کشور داشته است، گفت: معرفی گونه جدید میگو وانامی به صنعت میگو و انجام ده‌ها پروژه تحقیقاتی مرتبط با آن، دستیابی و بومی سازی دانش فنی تولید spf  به عنوان پنجمین کشور جهان، معرفی پروبیوتیک و واگذاری دانش فنی آن به بخش خصوصی با ۳ تن تولید در سال، تولید کیت شناسایی ویروس لکه سفید میگو، کنترل و مقابله با پدیده سرقرمزی میگو از مهمترین دستاوردهای موسسه به شمار می رود.
پورکاظمی، در خصوص فعالیت های ترویجی این موسسه افزود: برگزاری ده‌ها کارگاه آموزشی انتقال دستاوردها به ذینفعان و بهره برداران با حضور محقق مروج در پهنه تولید و ده‌ها روز مزرعه، چاپ و انتشار ده‌ها دستورالعمل فنی و راهنمای تکثیر، پرورش، مقابله با بیماری ها، برگزار همایش های ملی و منطقه ای با دعوت از اساتید صاحبنظر و انتقال تجربیات به منظور توانمند سازی تولید کنندگان میگوی کشور، بخشی از عملکرد موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در توسعه تولید میگوی کشور است که میزان تولید آن با تلاش و همت همه دست اندرکاران و تلاش تولید کنندگان از ۴۰ هزار تن در سال ۹۷  فراتر خواهد رفت.
دکتر پورکاظمی اضافه کرد: طرح بومی سازی دانش فنی کنترل بیماری های خاص میگو (SPF) با حمایت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری و استانداری بوشهر با موفقیت به پایان رسید و محققان ما توانستند در سال گذشته ۳ هزار جفت و در سال جاری نیز ۴ هزار جفت میگوی SPF تولید کرده و آنها را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.
به گفته وی، در سال ۸۶ به دلیل بروز برخی مشکلات و بیماری ها، تولید میگوی کشور به پایین ترین حد خود رسید. به همین دلیل همکاران تحقیقاتی بعد از بررسی های انجام شده، میگوی وانامی را وارد کشور کردند که تاکنون سال به سال، شاهد توسعه تولید آن هستیم. البته در این مسیر، حمایت معاون آبزی پروری سازمان شیلات ایران، ادارات شیلات استان ها و نیز تلاش بهره برداران تاثیر بسیاری در این موفقیت داشته است.
دکتر پورکاظمی معتقد است که امروز نسل ما وارث ذخایر ژنتیکی است و باید برای نگهداری و انتقال آن به نسل های بعدی، از هیچ کوششی دریغ نکرد. به همین دلیل موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، مطالعات مربوط به ذخایر میگو، سن، زمان شروع و خاتمه صید، استانداردسازی ادوات صید، تحقیق در خصوص میزان آلودگی در دریا و تاثیر آن بر میگو و سلامت مصرف کنندگان و فعالیت های صنعتی و تولیدی را با تمام قوا دنبال می کند.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، با بیان اینکه تولید پروبیوتیک، یکی از بزرگ ترین دستاوردهای محققان شیلاتی کشور محسوب می شود، عنوان کرد: افزایش ضریب ایمنی و کاهش ضریب تبدیل خوراک و بهره وری بالا از بازرترین نتایج استفاده از پروبیوتیک در مزارع میگو به شمار می رود و هم اکنون مزارعی که از این محصول استفاده می کنند، افزایش تولید در واحد سطح را به وضوح تایید کرده اند.
وی ادامه داد: دانش فنی تولید متراکم ۲۰ تن میگو در هکتار با رویکرد ۲ بار برداشت در سال و استفاده حداقل آب و همچنین تولید کیت تشخیص مولکولی مبارزه با بیماری لکه سفید میگو و واگذاری آن به شرکت دانش بنیان از دیگر دستاوردهای محققان علوم شیلاتی کشور در زمینه میگو بوده است.
به گفته دکتر پورکاظمی، پدیده سرقرمزی میگو که تاثیر منفی بر ارزش صادراتی این محصول دارد، خسارت های فراوانی به بخش تولید وارد کرده بود. پس از پژوهش های متعدد محققان داخلی و همت پژوهشکده و معاونت ترویج موسسه و آموزش بهره برداران در مزارع مختلف، میزان مشاهده این پدیده در مزارع حداکثر به ۱۰ درصد رسید. البته طبق برنامه، در سال های آینده، تعداد مزارع تحت کنترل افزایش یافته و آموزش ها بیشتر خواهد شد تا درصد گفته شده به حداقل ممکن کاهش یابد.
وی در ارتباط با بیماری لکه سفید میگو گفت: در ۶ مزرعه و ۳ سایت، آموزش تعداد بسیاری از بهره برداران، در خصوص کنترل بیماری لکه سفید، انجام گرفته و در کنار اینها، تولید موشن گرافیک، ارسال پیامک های متنوع آموزشی و اطلاع رسانی در انواع گوناگون نیز در دستور کار قرار گرفت تا این بیماری، آسیبی به توسعه میگوی کشور وارد نسازد.
دکتر پورکاظمی، اصلاح نژاد میگوی وانامی را یکی از اولویت های موسسه و پژوهشکده میگوی کشور دانست و افزود: برای این منظور از یکی از اساتید خبره برزیلی که مدیریت اصلاح نژاد میگو در ۸ کشور جهان را برعهده دارد، دعوت شده تا بتوان از این دانش نهایت بهره را برد. در همین راستا سند ملی اصلاح نژاد میگو نیز تدوین شده است.
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، در پایان با اشاره به اینکه در سال جاری ۳ پژوهشکده تابعه موسسه، موافقت قطعی خود را از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دریافت کردند، عنوان کرد: یکی از آنها پژوهشکده میگوی کشور- بوشهر است که به طور اختصاصی، متولی تحقیق و توسعه پرورش میگو در سراسر کشور به شمار می رود.
انصراف از پاسخ به کاربر
 
نظرات کاربران پیرامون این مطلب
code